Den smarteste

5 passasjerer og bagasje på mindre enn 5 kvadratmeter gate. Minien, den opprinnelige, målte tross alt 3,2 kvadratmeter. Multipla var ikke bare kompakt, den var smart.

Publisert Sist oppdatert

Fiat Multipla Taxi:

Siste gang jeg kjørte med en Multipla (den opprinnelige) taxi var i midten av 70-årene. Den kom inn i dagboken, for jeg trodde de for lengst var utdødd, men da jeg plutselig så en av de grønne med svart tak, bare måtte jeg ha en tur.

Og eieren fortale at dette var en av de siste – den skulle på dynga (usentimentale folk disse italienske drosjesjåførene) til uka.

Fiat 600 kom i 1955, den var jo selvfølgelig en slags Boble i oppskriften, selv om motoren var vannkjølt.

Men den hadde skikkelig opphengning slik at den type overstyring som kunne skremme fanden på flat mark var forholdsvis ukjent sønnafor Alpene. Dessuten tålte både motor og chassis å bli trimmet til utrolige høyder, der måtte tyske Öttinger bite i gresset.

Men det var en annen Boble-parallell enn hekkmotor. For det tok bare ett år før det kom en boks-utgave akkurat som det kom en Transporter på Bobla. Men den nye ble bare 30 cm lenger enn den opprinnelige 600 og må være noe av det mest effektive noen gang.

På høyde med Minien til Issigonis.

Og akkurat som Minien var den nye bilen resultatet av en stor konstruktør, og ikke av noen komité. Dante Giacosa het Fiats geni.

Det tok bare to år fra 600-lanseringen før han kom opp med enda et mesterverk – den opprinnelige 500. Samtidig som han designet nydelig turbinstrømlinjebil og overlegne sportsvogner.

Men Multipla, som ”vår” modell het (navnet er jo også genialt, Multi forteller om akkurat det den er og gjør – mange ting) dukket altså opp i 1956. Den ble så populær at da produksjonen opphørte i 1969, var det produsert ca. 250.000 – ikke dårlig for et nisjeprodukt.

Den kom i mange utgaver, 4-5 seter med benkeseter som kunne foldes flate og danne dobbeltseng på over 2 meter. 6 seter med benk foran og fire individuelle seter som kunne foldes flate ned i gulvet for å danne lasteplass.

Og Taxi-utgaven, der passasjersetet foran var tatt ut for å gi plass til bagasje, separate, foldbare seter i annen rekke og tre plasser på benken bak med enorm benplass dersom setene foran var foldet ned.

Med mindre enn 1,5 meter i bredden var den ideell for italienske byer – og i Italia så vi den overalt. Men jeg tror aldri jeg har sett den som taxi i noe annet land.

I Norge ble det solgt noen av passasjerutgaven, men den var såpass tungsolgt at den i en periode var den obligatoriske firmabilen for importørens folk.

I dag er den selvfølgelig en sterkt etterspurt veteran, og den ble hedret med at en annen av Fiats fantastiske konstruksjoner fikk det samme navnet.

Bilen på bildet har en motor på 633 ccm og 21 hk, men senere kom det en på 767 ccm og 29 hk.

Fire ikke veldig presise gir, det var lang vei fra førersetet som nå var trukket foran forakselen og til motoren langt der bak.

Styringen var helle ikke optimal, tre-fire kardangledd fra ratt til snekke. Det var også slike detaljer som gjorde at Multipla hadde seks smørenipler, mens vanlig 600 bare hadde to.

660 kg var tomvekten, og den brukte ikke mer enn 0,6 – 0,7 liter/mil.

Og som en liten avslutning, jeg vet bare om en gang Multipla fikk sin plass i pop/musikkverdenen.

Let etter Weather with you, med Crowded House på YouTube, og du vil se en bitteliten himmelblå campingvogn bli trukket av en blå Multipla med hvitt tak.

At vognen er hitchet på en kremhvit liten amerikaner på slutten av videoen, er selvfølgelig en nedtur, men du får i hvert fall med deg åpningen

Powered by Labrador CMS