Diesel kommer

Om ikke Mercedes-Benz 260 D var verdens første diesel-personbil, var det i hvert fall den som introduserte diesel i drosjer!

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz 260D Taxi

Det er spennende å følge utviklingen rundt dieselmotorene fra Daimler-Benz. I 1923 hadde ingeniørene greid å øke det brukbare turtallet på en lastebilmotor fra 1000 til 1300 omdreininger.

Ved hjelp av lettere stempler fra Mahle og bedre innsprøytning fra Bosch, nådde de 2000 rundt 1930-tallet, og 2800 i 1933. Da ristet og bråkte det hele så grassat at forsøk med denne motoren i personbiler, gjorde at bilen ristet i filler.

Men det var allikevel viktig å dyrke diesel, på grunn av økonomi og god termisk virkningsgrad.

Så ingeniørene skalet det hele ned til en firer, og med god hjelp av Bosch, og mange gode ideer fra engelske Ricardo (som han nok aldri ble kreditert for), fikk de frem en 2,6-liters motor med 45 hester ved hele 3000 ganske vibrasjonssvake omdreininger.

Denne de puttet i sin W21 modell og viste den frem som ”verdens første diesel-personbil” på bilutstillingen i Berlin i februar 1936.

Problemet for historieskriverne hos Mercedes var imidlertid at noen stander bortenfor viste Hanomag en 1,9-liters dieselmotor i sin Rekord-modell.

Men vi kan jo legge til at Mercedes tilbød sin til kunder med en gang – det varte noen måneder for Hanomag. Og Mercedes overlevde med sine dieseldrevne personbiler, det gjorde ikke Hanomag.

Det er også verd å legge merke til at den type utvikling er aldri sololøp. Noen måneder etter tilbød både Citroën og Peugeot dieselmotorer i sine taxi-utgaver.

Men det er nå allikevel denne som er stamfar for alle dieseldrosjer. Frem til 1940 ble det bygget 1200 eksemplarer av denne modellen. Først som såkalt Nullserie i W21-serien.

Men da den ble fornyet og erstattet av W 143 ble det en bil som var en virkelig god arbeidsplass for sjåførene. Blant annet på grunn av den nye, firetrinns fullsynkro girkassen, og mye bedre bremser.

4,4 meter lang og godt over halvannet tonn – det var ikke akkurat noen småbil vi snakker om her. Det ble forresten levert to karosseriutgaver, enten helt lukket, stål hele veien. Eller som Landaulette Cabriolet der den bakerste del av taket ble lagt ned bakover, akkurat som en vanlig cabrio.

Det fantes sikkert dager i Berlin da dette var en aldeles praktfull måte å bli befordret på.

Den bilen vi bringer bilde av er et av de ferskeste eksemplarene som ble bygget. Karosseriet er en 7-seters Pullman. Den overlevde krigen i fin stil og gjorde jobben sin i Berlin helt til 70-årene, og har gjort sine 500.000 kilometer.

Powered by Labrador CMS