Opprinnelsen

Naturlig hadde det vel vært å starte med London-drosjen. Taxiens ur-type. Men, nei – vi går enda lenger tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Yellow Cab Sedan Type 06:

Det er vanskelig å vite hvor vi skal begynne vår juleoversikt over drosjer. Men siden drosje også heter Taxi kan vi jo ta utgangspunkt i det ordet. Og siden det ser ut som om ordet Taxicab ble brukt for første gang i New York, er det jo nærliggende å begynne der.

Allerede ved forrige århundreskifte var det en rekke elektriske biler i New York som gjorde taxi-jobb, selv om de aldri ble kalt taxi – ett år var det så mange som 1000 av dem.

Men driverne av disse gikk under i 1907, omtrent samtidig som de første bensindrevne var begynt i trafikken.

Harry Allen het han som importerte 600 franske Darraq til New York i 1905-1906, lakkerte dem røde og grønne og grunnla The New York Taxicab Company.

Det tok forresten ikke lang tid før han brukte en gulfarge på dem, da syntes de bedre i trafikken, og vi fikk de første Yellow Cabs som vi kjenner opp til vår tid.

Navnet Taxicab fant Allen ved å kombinere Taximeter (som de kalte det på engelsk) og Cabriolet. De franske bilene var nemlig, selvfølgelig, åpne.

Men allerede her er vi inne på en pussighet – Cabriolet var ikke særlig ofte brukt, det var mange andre og mer populære navn på åpne biler. Men slik ble det altså.

Taximeter kommer av latinske Taksa, avgift eller skatt, og meter som også kan bety måler. Det var nok tyskeren Wilhelm Bruhn som oppfant taksameteret.

Første gang vi hører om at et slikt instrument ble montert på en bil var i 1897, da Daimler solgte en Victoria til et transportfirma i Stuttgart. Dette er opplest som verdens første taxi – bortsett fra at det var ikke det den ble kalt den gangen.

Så Taxicab, eller Taxi-pioneren, finner vi i New York, med franske biler.

Men det var ikke pioneren Harry Allen som introduserte Yellow Cabs, selv om han hadde gule biler. Andre hadde nemlig også begynt å bruke gule biler, og noen av dem var smarte nok til å stifte The Yellow Taxicab Co i New York i 1914.

Omtrent samtidig fikk vi The Original Yellow Cab Company i Chicago, som kjørte spesialproduserte biler – antagelig de første bilene bygget utelukkende for taxi-oppgaver. Og i 1920 ble The Yellow Cab Manufacturing Company et datterselskap av Chicago-operatøren.

Mannen bak Chicago-operasjonene het forresten John. D. Hertz – etternavnet er ikke akkurat ukjent i bilbransje-sammenheng.

Så hvorfor ikke åpne årets julekalender med en av de spesialbygde Yellow Cab Sedan. Dette er Type 06, bygget av GM etter at Hertz solgte fabrikken til Generalen, som fortsatte å bygge Yellow til 1929.

De fleste av denne typen hadde motorer fra Chevrolet, nå og da en Pontiac og svært sjelden, som her, er Buick sekser på 4,2 liter med 80 hk.

7-seters sedan-karosseriet ble bygget hos Fisher (som også var en avdeling av General Motors da), og det hele veide 1500 kg og kunne komme opp i 120 km/t.

Denne modellen ble bygget i litt over 2.500 eksemplarer, og den er fremdeles svært etterspurt som rekvisita til Chicago-krimfilmer fra 20-årene.

Powered by Labrador CMS