Rarere blir det ikke

Dette er den tredje av våre midt-i-julekalenderen avvikertaxier. Rarere enn dette blir det ikke.

Publisert Sist oppdatert

Renault-Ghia Project 900 taxi:

Hvorfor i det hele tatt noen forsøkte å tegne en taxi der forparten var stor som en SUV, men uten å nøye seg med det, for bakpå hengte man en lang, flat pakke med bakhjulene under og motoren opp, aner jeg ikke.

Men dette er det nærmeste jeg kan komme en beskrivelse av Prosjekt 900 som Ghia utarbeidet for Renault – fullstendig sinnssykt. Men ikke sykere enn at noen år etter, dukket noe helt tilsvarende opp som en taxi i Moskva.

Bakgrunnen er at italienske Ghia hadde jobbet litt med karosserier for Renault. For eksempel er det fremdeles litt kamp om hvorvidt det var Ghia eller Frua som hadde designet nydelige Floride. Uansett, det var forbindelse mellom Torino og Renault.

Hos Ghia var det på denne tiden, vi snakker i slutten av 50-årene, amerikanske Virgil Exner som for en stor grad sto for Ghias eksesser. Men det var nykommeren, Tom Tjaarda, også amerikaner, som hadde slått til med en underlig bil han kalte Selene.

Det var definitivt cab-forward, men klassisk langt koffertrom der bak, som også inneholdt motoren.

Virgil Exner fulgte opp med Selene II og noen andre (for eksempel en Packard) på samme tema.

Hvem det var hos Renault som var såpass pervers at han ble huket på temaet, forteller historien ingen ting om. Men i hvert fall ble Ghia bedt om å planlegge en Renault-taxi på dette temaet.

Resultat ble Project 900 – aldeles grotesk, men altså bygget som ferdig bil.

Under panseret der bak satt det forresten noe som var litt spennende, en V8 motor på bare 1700 ccm. Den var basert på Dauphine-enheten, og besto av to slike firere på en helt ny bunn. 80 hester og komfortabel gange, rapporteres det om.

Bilen finnes altså, i Renaults historiske samlinger. Og da de merkelig nok viste den frem på bilutstillingen i Paris i 1990 – 30 år etter, og – enda merkeligere – lot til å være ganske stolte av den, var ikke samarbeidet med Ghia nevnt med et ord.

Ghia var sikkert like glad. Det er mye i deres historie de gjerne ville glemme. I dag har de glemt alt, de finnes ikke mer.

Men tenk hvis de hadde lagt motoren foran og kuttet ut det merkelige påhenget der bak, da måtte vi har skrevet om SUV’ens historie – og datert den 30 år lenger tilbake.

Powered by Labrador CMS