Peugeot 401 Taxi:

Peugeot 401 Taxi:

Taxi med TSF

Tro ikke at tre bokstavers beskrivelse av bilens egenskaper, ABS, ESP og lignende er av ny dato. Peugeot-drosjene til Slota i 1934 hadde TSF!

Publisert Sist oppdatert

Du kan godt søke på Taxi og Slota i dag, og du får opp et taxi-selskap ”med 80 års historie” som – ser det ut til – stort sett kjører Peugeot.

Bilmerket er nok også tradisjonsmessig begrunnet, selv om Peugeot er ute av bildet for lenge siden. Men vi har tidligere i denne kalenderen sett at både Citroën og Renault startet sine egne taxi-selskaper. Selvfølgelig måtte også Peugeot til slutt lage sitt eget.

Hvorfor er ikke helt åpenbart, de hadde levert taxier omtrent fra de bygde sin første bil – og det er lenge siden – i 1889. Men i 30-årene var det tungt å selge biler, og i 1932 kom også Peugeots eget selskap opp.

Det fikk navn etter driveren, Slota het selskapet, og ble solgt ut av Peugeot igjen i 1937, men fortsatte altså i samme gate.

Selskapet fikk nesten enerett på en flunkende ny modell. På Paris-utstillingen i 1934 dukket 401-modellen opp. Den første moderne mellomklassemodellen fra Peugeot-familien.

Den fikk en litt oppgradert utgave av motoren i 301-modellen, mens den lå meget nærmere 601 størrelsesmessig.

På en måte en bastard, eller kall den gjerne en hybrid, som heller ikke nøt noe langt liv. Allerede i august 1935 ble den faset ut, men i løpet av det året ble det bygget hele 1803 utgaver av spesialmodellen 401 DLT – der T står for Taxi.

Men det er også verdt å nevne at i katalogen kunne man telle til sammen 11 forskjellige karosseriformer. Blant annet den nydelige strømlinjemodellen med nedfellbart metalltak.

Eclipse het den modellen, 79 slike ble produsert og minst en av dem ble importert av Bertel O. Steen til Norge. Hvis du vet hvilken låve den fremdeles står på, så ikke skrik det ut, men send meg en diskret SMS.

Som DLT var den litt mindre glamorøs, men svært praktisk. Den var utstyrt med langt chassis, slik at det ble plass til fem passasjerer bak skilleveggen.

Foran var det plass til sjåfør og masse bagasje der passasjersetet ikke lenger sto. Bakdørene var så brede at man lett kunne kjøre en barnevogn rett inn.

Byens mest populære drosjer en periode, selskapets slagord forklarer nok delvis det: ”Le Taxi Equipé du Chauffage et de la TSF”. Altså: Drosjen med varmeapparat og TSF.

TSF? Telegraphie Sans Fil – trådløs telegrafi.

Jeg har en følelse av at varmeapparat var viktigere.

Powered by Labrador CMS