Vorsprung durch kalde føtter

I dag innleder vi en tre-akts forestilling som heter ”Hva hvis?”. Dagens tema er ”Hva hvis Audi hadde fortsatt hybrid-satsingen sin”?

Publisert Sist oppdatert

Audi Duo hybrid-taxi:

Det er litt trist at Audi såpass ofte har vist tendenser til å få kalde føtter. A2 er mitt yndlingseksempel, fremdeles er det en fantastisk bil, både hva design, konstruksjon, innhold og egenskaper angår.

Hybrid-satsingen er et annet eksempel. I Frankfurt gikk det faktisk en hybrid Audi taxi i 1991! Og leter man med forstørrelsesglass har Audi hatt den ene hybriden etter den andre, lenge før Prius var en idé i et smart japansk hode.

Audis første hybridkonsept kom allerede i 1989 og etter det har vi sett flere generasjoner, helt opp til 1997 da vi faktisk kunne snakke om en kort serieproduksjon – meget kort. Den endte på rundt 60 biler.

Men det skal Audi ha, at ikke bare klarte de å vise hybridveien fremover (uten å fortsette å gå den veien selv), men de klarte også å sette et godt navn på modellene.

Duo het de – selvfølgelig fordi de hadde to forskjellige drivsystemer, elektrisk og forbrenningsmotor. (Duo-navnet har forresten overlevd, i dag er de syklene Renovo bygger på vegne av Audi, de med ramme av tre, kalt Duo).

Les mer om syklene her

Denne spesielle taxien var basert på en 100 Avant og hadde altså også firehjulsdrift, selv om det ikke er riktig å kalle denne Quattro.

Den femsylindrede bensinmotoren på 136 hk drev forhjulene og ladet batteriene. Batteriene lå bak, under bagasjeromgulvet, og forsynte en elektromotor på 12,6 hk som drev bakhjulene.

Vekten var egentlig ikke så gal, 150 kg over den normale utgaven, men allikevel høy nok til at man fikk egentlig ikke noen forbruksfordel.

Nå skal det tilføyes at det var vel egentlig ikke lavere forbruk man konsentrerte seg om heller. Det var lydløs transport i bykjerner, og utslippsfri kjøring over kortere avstander.

Det ble eksperimentert med en rekke forskjellige batteripakker, med den mest avanserte kunne man faktisk klare en rekkevidde på 80 km.

Men løsningene var dyre og fordelene minimale. Dessuten fantes det ennå ikke spesielle bykjerne-restriksjoner som gjorde det interessant å satse på såpass avanserte løsninger.

Så Audis hybridprosjekter faded ut inntil de igjen har dukket opp de siste årene – da alle bare MÅ ha hybrid.

LES: Vår prøvekjøring av Q5 Hybrid

Metroproject Quattro (Tokyo 2007) var det første signalet på at Ingolstadt lærte seg å stave hybrid igjen. Og det tok ikke mange år før du kunne kjøpe hybrider over disk igjen – dagens Q5 er et eksempel.

La det også være lagt til at bilen debuterte i München den 8. desember 1989. Stort nærmere bursdagen var det vanskelig å komme.

Powered by Labrador CMS