-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Debut i New York:
Ny Kia med en twist
Kia kommer også med en debut i New York. Og selv om bilen ikke er aktuell for oss, kommer vi sikkert til å merke den her hjemme også. Formen er så markert at vi kan nok snakke om et nytt designspråk.
Forte heter denne modellen i USA. I sin tid var den nærmeste europeiske søsteren ceed, men ting har utviklet seg siden det. Nå snakker vi om en 200-hesters firedørs coupé på firemeterogsytti.
Og vi snakker om en tredje generasjon som nå skal avløses av en helt ny fjerde generasjon på bilutstillingen i Big Apple. Samtidig endres betegnelsen fra Forte til K4.
Vi kan trygt slå fast at den begynner å bli ganske spenstig i designen og at den har ganske påfallende trekk både fra Kias konsepter og fra de nyeste elbilene vi kjenner her hjemme. Som for eksempel EV9.
Twist Logic
Kia-designerne kaller den nye formen for Twist Logic.
Amerikanske Jalopnik skriver ganske ironisk at dette mumbo-jumbo språket antakelig betyr at her har man et sett logisk plassert flater som blir vridd – twisted – slik at de får en virkelig ulogisk form.
Men de er allikevel ganske positive til det de ser.
(Har du forresten hørt Annie Ross synge Twisted? Verdt et forsøk på din favoritt-musikk-kanal).
Jeg syns egentlig det er nokså spennende at i stedet for markerte muskelklumper over hjulene, har de nesten gått den motsatte vei og laget negative skulpturer på disse viktige stedene. I stedet for klare bakskjerm-antydninger, ser det i stedet ut som skuldrene har ramlet ned og at det er bredden som blir mer aksentuert enn høyden.
Skal bli spennende å se i virkeligheten.
Kamm-hekk
Fronten er også annerledes. Den ser ut som en Kamm-hekk som er flyttet forover.
Kamm-hekken er ganske enkelt en ideell strømlinjehekk som du kutter tvert av der den begynner å bli for lang.
Her ser det ut som om panseret har vært mykt skrånende og skulle ende i en veldig lav og smal grill. Men i stedet for å gjøre bilen 6,5 meter lang, tok man baufilen og kuttet det hele tvert av på fire meter og åtti – eller whatever.
Vellykket?
Jeg er ikke sikker, men spennende? Ja.
I den grad vi får noe innrykk av profilen heller den vel mot ekte fastback? Men presseteksten definerer den som en sedan.
Det vi imidlertid kan se – eller ikke – er skjulte dørhåndtak bak. Slike greier er med på å gi en bilen ganske falsk coupé-look.
Asymmetrisk
Interiørbildene viser en veldig tydelig Kia, men også her opptrer det muntre finter.
For eksempel der førerdøren er svart på det feltet som møter dashbordet, mens det er farget på passasjersiden. All asymmetri applauderes i noe så tvangs-symmetrisk som en kjedelig bil.
Fargebildene forteller meg også noe jeg ikke har visst at jeg har følt, på lang tid. Grønt interiør er kult. Verden trenger flere biler som er grønne på innsiden.
Bilen skal leveres med to alternative bensinmotorer – standard er en 2,0-liter med 149 hester, alternativet er en 1,6-liters turbo med 193 hk. Her får du med andre ord et sterkt argument for hvorfor bilen ikke blir å se i Norge:
Dette er en promper.
Dashbord-bildet viser tydelig en turteller – det ser vi ikke på de batterielektriske. (Hvorfor ikke forresten? De er jo morsomme, og har ingen fornuftig funksjon på bensinmotorbiler lenger heller. Når dobbeltclutchet du egentlig sist?)
Så uansett hvor hybridisert den er, antydning av forbrenningsmotor er uaktuelt for verdens eksos-foregangsland
– Her komme vi med et produkt som er relevant meningsfylt, sier designsjefen Karim Habib.
– En bil som kan inspirere måten vi tenker på, bever oss og lever.
Intet mindre.
Men jeg tror som sagt jeg liker den.