Lancia Kappa Coupé

Kappa Coupé er en lenge etterlengtet luksuriøs kupé med røttene solid plantet i gammel Lancia-historie. Men på norske skilter vil den neppe bli å finne, den blir rett og slett for dyr.

Publisert

Kappa Coupé
Kappa Coupé

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Lancia har sterke kupé-tradisjoner, selv om det har vært få av de store, luksuriøse kupéene de siste årene. At designerne får slippe seg løs med en stor kupé, må derfor ha vært en befrielse og oppgaven har de løst med glans. Fronten er felles med resten av Kappaserien. Design-språket er det samme og Lancia har lykkes med å kombinere de moderne Kappa-trekkene med klassiske trekk og elementer fra tidligere kupéer uten at det blir nostalgisk og retrospektivt. Bare se på enden der C-stolpene er trukket litt frem fra bakruten og forsetter som to ørsmå finner. Her har Lancia funnet frem elementer som tidligere er brukt på både Flaminia og Aurelia – modeller med historie tilbake til 50 - 60-tallet.

Både karosseriform og materialvalg gjør at Kappa Coupé er betydelig stivere enn resten av Kappa-serien. Typisk for Lancia-kupéer har også den nye Kappa en nokså kort akselavstand. Både bilens totale lengde og akselavstand er redusert med 12 cm. Kappa Coupé er også senket og har lavere tak enn sedanen, totalt er den 4 cm lavere. Med disse endringen har den et adskillig mer aggressivt utseende enn sedanen.

Kappa Coupé kan utstyres med tre forskjellige motorer med kjente løsninger fra Fiat-konsernet. Rekkefemmeren på 2,4 er med sine 175 hk den svakeste motoren. 20 ventiler, variable innsugingsmanifolder og ventiltider sørger for en flat dreiemomentkurve. Maksimalt dreiemoment er 230 Nm, men dreiemomentkurven holder seg over 200 Nm fra tomgang til 3000 o/min. Etter vår mening er dette motoren som gir Kappa Coupé best balanse. Den gjør ikke bilen for fremtung og den flate dreiemomentkurven sørger for at det hele tiden er godt med krefter tilgjengelig.

Neste motor på programmet er en 3-liters V6 med topplokk og sylinderblokk i aluminium, fire overliggende kamaksler og hydrauliske ventilløftere. Motoren kan kombineres med en elektronisk kontrollert automatkasse. Sammen utgjør de en perfekt kombinasjon for effektiv motorveikjøring. Noen fjellgeit er det imidlertid ikke. Med denne motoren blir bilen for fremtung, faktisk ligger så mye som 64,3 prosent av vekten på forhjulene.

Den kraftigste motoren er den minste – en toliters firesylindret motor med en Garrett T25 turbo. De tekniske høydepunktene inkluderer to coiler for hvert sylinderpar og siste generasjon Bosch Motronic elektronisk motorstyring. Denne motoren gjør Kappa Coupé rask, 0 - 100 km/t koster unna på 7,3 sekunder. Dreiemomentkurven er flat fra maks dreiemoment på 298 Nm ved 2750 o/min, men før det er kurven bratt.

Kappa Coupé blir altså ikke å finne på norske skilter. Importøren tar den ikke inn på grunn av prislappen. Listen over standardutstyr er nemlig betydelig lengre enn på en vanlig Kappa og Lancia vil på alle måter gjøre Kappa Coupé til en eksklusiv bil. Den vil blant annet bli produsert i et svært begrenset opplag – bare 3.000 biler skal produseres i 1997. Vi vil tippe at den i Norge vil koste 900.000 kroner. Minst. Synd, siden Lancia har greid kunststykket å kombinere moderne teknikk og design med sin gamle historie og synd fordi det kanskje finnes folk som er italofile nok til å ønske seg en slik bil. Kanskje en bil å bruktimportere om et par år?

DETTE ER KAPPA COUPÉ:

Powered by Labrador CMS