Lancia Kappa

Ledelsen i Fiat er klare i sin tale; "Vi skal være representert med flere merker i de nordiske landene". Etter å ha prøvekjørt Lancia Kappa er jeg ikke i tvil om at Lancia er et av merkene som bør finne veien til Norge igjen. I Kappa har nemlig Fiat-gruppen den luksusbilen de trenger for å komplettere et moderne Fiat-program.

Publisert
PRØVEKJØRT: Ledelsen i Fiat er klare i sin tale; "Vi skal være representert med flere merker i de nordiske landene". Etter å ha prøvekjørt Lancia Kappa er jeg ikke i tvil om at Lancia er et av merkene som bør finne veien til Norge igjen. I Kappa har nemlig Fiat-gruppen den luksusbilen de trenger for å komplettere et moderne Fiat-program.

Først publisert i BIL 8 - 1996.

Første gang jeg så Lancia Kappa var på flyplassen i Amsterdam, og den gjorde ikke noe godt inntrykk. Ofte blir en bil penere når du får sett den noen ganger, men den sølvgrå Kappaen som stod i Amsterdam ble ikke penere. Det var ikke før jeg fikk se den på veien, og det er jo der biler hører hjemme, at eg endret oppfatning. På italienske landeveier er nemlig Kappa helt nydelig og den nye stasjonsvognen, som sammen med den nye Kappa Coupé ble vist på årets Torino-utstilling, føyer seg pent inn blant markedets mer elegante stasjonsvogner.

Mens Alfa Romeo er tiltenkt rollen som det sportslige merket i Fiat-gruppen, skal Lancias modeller være luksuriøse, en rolle Kappa lever opp til. Store seter med god støtte både til lår og rygg, meget god plass, og det gjelder på alle sitteplasser, og ikke minst, et meget lavt støynivå, sørger for at Lancia kan utfordre BMW og Mercedes når gjelder følelsen av luksus.

Behagelig lydnivå
De som har kjørt første generasjon Kappa, kan fortelle at Lancia virkelig har gjort fremskritt. Støydempingen er blitt vesentlig bedre og mindre endringer på hjuloppheng og karosseri sørger for bedre kjøreegenskaper og fjæringskomfort. Fjæringen er fortsatt på den faste siden. Det betyr at det blir litt støtete på mindre skarpe ujevnheter, mens de store ujevnhetene takles behagelig men bestemt.

En rask kjøretur på motorveien avslørt en imponerende retningsstabilitet og et meget lavt støynivå. Både motorstøy og vind- og hjulstøy er meget godt dempet. Støynivået er lavt uansett motortype, enten det er den femsylindrede 2-literen eller turbodieselmotoren på 2,4 liter.

Utformingen av dashbordet er noe spesielt og gir meget god romfølelse for både sjåfør og forsetepassasjer. Dashbordet er trukket godt frem, slik at det nesten fortsetter rett ned fra frontruten. Litt uvant, men du verden så mye plass denne løsningen gir. Selv om dashbordet er "lite" er det blitt plass til både en kollisjonspute og hanskerom, og kollisjonspute i rattet er selvsagt standard.

Også i bagasjeavdelingen er det rommelig. Sedanen tar hele 525 liter bagasje, mens stasjonsvognen tar 505 liter. Lancia Kappa stasjonsvogn er ikke bilen for den som vil ha stort bagasjerom. Er du derimot på jakt etter en fleksibel bagasjeromløsning er dette en praktisk bil. Bagasjerommet er delt i to. Den delen du ser med en gang du åpner bakluken er liten, spesielt hvis du skal bruke gardinen over bagasjen. Men under det teppebelagte gulvet er det et stort rom, pluss et siderom på hver side. I siderommene er det god plass til for eksempel en CD-skifter og ting og tang som vanligvis ligger og slenger.

Meget god plass
Lancia Kappa stasjonsvogn har en enkel men gjennomtenkt bakseteløsning. Bakseteryggen er forsterket for å tåle belastningen av bagasje ved en eventuell kollisjon og/eller bråbrems. Toppen av bakseteryggen er utformet som en L, som foruten å gi seteryggen god vridningsstivhet, også hindrer eventuell bagasje i å skli forover.

Pininfarinas strek
Pininfarina er ansvarlig for utformingen av stasjonsvognen, og har gjort en nydelig jobb. Ved første øyekast er det vanskelig å se at det er sedanen som har stått modell. Og aluminiumslisten langs taket (2.0 Turbo har brun list), som også har Pininfarinas bumerke og fester for takstativ, passer godt til den krommede grillen og kromlisten på bakluken.

Med tanke på Lancias vektlegging på komfort fryktet jeg at Kappa hadde blitt en tung og uhåndterlig bil. Men min frykt var ubegrunnet. Kappa er lettkjørt, styringen er presis og gir god veifølelse. Stabiliteten i svinger er overbevisende. Det er en liten tendens til understyring, men den er så beskjeden at den ved normale kjøring ikke er merkbar. Selv i hårnålsvingene måtte jeg gå hardt på før det ble problematisk. Når det var tendens til understyring var det bare å lette litt på gassen og styringen var under kontroll igjen.

Femsylindrede motorer
2.0 Turbo ga en meget underholdende kjøretur på svingete veier, denne bilen har kjøreegenskaper som gjør den til en naturlig utfordrer til Volvo 850R, med den forskjellen at komforten i Lanciaen er et hakk bedre.

Lancia har nå et meget interessant motorprogram, og Kappa leveres med tre forskjellige femsylindrede motorer. Den femsylindrede 2-literen og 2,4-literen har begge innskriften 5.20 på toppdekselet. Det indikerer 5 sylindre og 20 ventiler. Motorene har dessuten variable innsugningskanaler og variable ventiltider. 2-literen er ikke råsterk på lave turtall, den vil helst ha noen omdreininger før den yter sitt beste. Men la den jobbe over 3.000 o/min og det er krefter så det holder i massevis for norske hastigheter, for litt mer sportslig kjøreadferd må du over 5.000 o/min før det virkelig sparker i fra.

2-litersmotoren med Turbo er en gammel kjenning. Den har en liten forsinkelse i oppbyggingen av ladetrykket, men ved normal kjøring er ikke dette merkbart. 205 hk og 298 Nm gir akselerasjon og trekk-kraft så det holder. Den femsylindrede 2.4td-motoren er også en motor som kan anbefales. Den er råsterk, akselerer så det holder og er dessuten stillegående.

Lancia Kappa ga et imponerende førsteinntrykk, og skal den norske importøren ha en luksusmodell i Fiat-programmet er det vanskelig å unngå Kappa. Sedan og stasjonsvogn er allerede i produksjon, og i løpet av høsten blir også Kappa Coupé introdusert. Ugland Motor Import AS bør legge Lancia Kappa i sine planer for 1997!

DETTE ER LANCIA KAPPA:

<TD style="HEIGHT: 12.75pt; mso-border-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-top-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-left-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-right-alt: solid windowtext

2.0

2.4

2.0 Turbo

3.0 V6

2.4td

Sylindervolum:

1998 ccm

2446 ccm

1995ccm

2959 ccm

2387 ccm

Antall syl:

5

5

4

6

5

Boring x slag:

82x75,7 mm

83x90,4 mm

84x90 mm

93x72,6 mm

82x90,4 mm

KW(hk)/omdr.:

114(155)/6500

129(175)/6100

151(205)/5600

150(204)/6300

91(124)/4000

Nm/omdr.:

186/4000

230/3750

298/2750

270/4500

265/2000

Dekk:

195/65VR15

205/60VR15

205/60WR15

205/60WR15

195/65VR15

Lengde:

468,7 cm

468,7 cm

468,7 cm

468,7 cm

468,7 cm

Bredde:

182,6 cm

182,6 cm

182,6 cm

182,6 cm

182,6 cm

Høyde:

146,2 cm

146,2 cm

146,2 cm

146,2 cm

146,2 cm

Akselavstand:

270,0 cm

270,0 cm

270,0 cm

270,0 cm

270,0 cm

Bagasjevolum:

525 l.(VDA)

525 l.(VDA)

525 l.(VDA)

525 l.(VDA)

525 l.(VDA)

Egenvekt:

1440 kg

1450 kg

1480 kg

1540 kg

1485 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

8,7 sek.

7,3 sek.

9,8 sek.

10,7 sek.

Toppfart:

212 km/t

218 km/

235 km/

225 km/

Powered by Labrador CMS