Kewet Buddy

Kewet Buddy har verdenspremiere på miljøbilutstillingen i Monte Carlo. Bilen har vakt enorm oppsikt og kan bli et stort norsk eksportprodukt. Det er særlig interesse i England der man med elbil kan kjøre gratis inn og ut av London.



Kewet Buddy

Kewet Buddy

Kewet Buddy

Kewet Buddy

Kewet Buddy

Kewet Buddy

Jo Espen Bjerk (t.v.) har designet nye Buddy og han har jobbet sammen med Jan-Petter Skram og Hans Håvard Kvisle.



Kewet Buddy

Kewet Buddy er registrert som firehjuls motorsykkel og dermed har bilen ikke registreringsskilt foran. Bilen er godkjent for alle EU-land. Den leveres uten kollisjonsputer.



Elbil Norge har investert rundt to millioner kroner i den nye modellen. Jan-Petter Skram er hovedaksjonær og vurderer nå kraftig utvidelse av produksjonen. Men han vil aldri at Kewet skal bli et stort bilmerke.



Masseproduksjon av ny norsk elbil

Monte Carlo (BilNorge.no): Elbil Norge lanserer helt ny Kewet Buddy elbil. Interessen for bilen er så stor at det kan bli snakk om masseproduksjon. Bilen er en sensasjon på verdens største miljøbilmesse i Monte Carlo. Buddy skal bli Norges mest solgte elbil – og den kan bli mest solgt i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Planene er omfattende for den nye norske elbilen Kewet Buddy. Endelig har entusiastene i Elbil Norge kommet med en moderne bil som knapt er å kjenne igjen fra tidligere Kewet. Nå er bilen stillegående, har god komfort og rekkevidden man kan kjøre er kraftig forbedret.

Dette er en bil lederne i Elbil Norge med rette kan være stolte av – og gratulasjonene kom da verdens miljøledere var samlet til seminar i Monte Carlo. Der ble Kewet Buddy vist for aller første gang – og interessenter fra en rekke land i Europa flokket seg rundt bilen.

- Vi ønsker å sette bilen i serieproduksjon, sier Hans Håvard Kvisle i Elbil Norge. Det kan lett bli snakk om flere tusen biler i året og da må vi ha helt annet produksjonsutstyr.

- Så dette kan bli Norges eneste bilfabrikk?

- Det lyder kanskje litt ambisiøst, og vi må se tiden an. Men vi merker en enorm interesse for bilen. De første får bil i mai. Det handler om en moderne elbil som vil koste fra kr 118.000. Vi skal produsere en serie på rundt 80 biler i året, men vet at det blir alt for lite. Vi har ikke sagt et ord til noen om den nye bilen, men bare rykter har gjort at vi har solgt hele årets produksjon. Jeg regner med at vi neste år må lage fra 250 til 500 biler – bare for det norske markedet. Og med den interessen vi ser for bilen i utlandet, kan også det bli alt for lite. Men vi tar et steg av gangen, sier Kvisle. Hovedeier i Elbil Norge Jan-Petter Skram er enig, men vil at veksten skal skje gradvis.

Dette er kundene
Elektriske biler kommer aldri til å havne på salgstoppen. Det er og blir nisjebiler, men Elbil Norge har sett en klar endring i de kunder som i dag kjøper elbil. De er unge (rundt 25 år), skal ha en bil nummer to, den skal brukes til daglig transport, de stoler ikke på at kollektive transportmidler holder det de lover, elsker å bruke kollektivfeltene og at de kan parkere gratis, de har en meget travel hverdag og ser på elbiler som en artig trend. Nylig skiftet en person inn en Saab 900 Kabriolet med en elbil. Han sparte dermed rundt 2500 kroner i måneden bare på at han med elbil kan parkere gratis. Før måtte han leie egen P-plass.

Elbil er blitt superkult og status selv blant unge. Unge artister vil gjerne bli sett i en elbil, og Kewet er mye mer kult enn Think og andre vanlig biler.

150 km på en ”tank”
Hvor langt du kan kjøre mellom hver gang bilen må ha strøm (rekkevidde) er det alle med interesse for elbil er opptatt av. Nye Kewet Buddy har mye lengre rekkevidde enn gamle modeller. Litt avhengig av batteritype kan bilen kjøre inntil 150 km mellom hver gang batteriene må lades. Da har bilen kostbare litium batterier. Velges blybatterier reduseres rekkevidden til det halve. Men fortsatt er alt avhengig av temperatur og bruk av gasspedalen.

Ikke bare en bybil
Elbiler selges i dag i hele Sør-Norge. Fra Trondheim og sydover er det salg. Hovedårsaken er at med elbil betaler man ikke bompenger. En elbileier på Vestlandet sier han sparer godt over 35.000 kroner i året ved å kjøre elbil til og fra jobben. En annen bileier har litt for lang vei til elbilens rekkevidde. Men han har funnet sin egen løsning. Hver morgen kjører han elbilen til et familiemedlem nære jobben. Der setter han igjen elbilen for ladning og bruker bussen den siste biten til og fra jobben.

Kabriolet på bakrommet
Og nye Kewet-modeller er på trappene. I fabrikken i Oslo er en kabriolet nesten ferdig. Den skulle vært vist på bilustillingen i Monte Carlo – men bilen ble ikke helt klar. Men i mai skal den første elektriske kabriolet vises.

- Den ser kanskje mest ut som en Citroen 2CV med rulletak, sier hovedaksjonær i Elbil Norge Jan-Petter Skram. Han eier selskapet sammen med Hafslund og en del profilerte investorer (som alle kjører elbil), Tharald Brøvig, Jens P. Heyerdahl, Jan Sundt (bror av Petter Sundt som kjører elbil) og søstrene Selvaag.

Powered by Labrador CMS