-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kias aller største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil – men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Ikke kjenner vi Kias K7, også kalt Cadenza. Ikke kjenner vi storebroren heller.
K9 het den da den debuterte for seks år siden. Først som ren Koreamobil, men da den ble eksportert fikk den et Double-0 – riktignok i enden av navnet – så den ble K900 i USA og Canada.
Men den fikk reise enda lengre, Midt-Østen, deler av Sør-Amerika og Russland. Der heter den Quoris! (Ikke å forveksle med et kinesisk bilmerke som liksom aldri ble noe av).
Nå er vel verken Quoris eller K900 verdens beste modell-navn, det er heller ikke vanskelig å forsiktig antyde at denne topp-versjonen fra Kia ikke akkurat tilhører de viktigste bilmodellene her i verden.
Men uansett, vi ble servert et nytt opplag på New York utstillingen.
Kia legger stor vekt på å fortelle at det eneste denne bilen har felles med den utgående modellen er navnet. Den er med andre ord flunkende ny.
Men ikke nyere, viser det seg, enn at den bruker 3,3 liters turbo-V-sekseren som man også finner i Stinger. Med 365 hk og 510 Nm og den åttetrinns automaten som kommer fra Hyundai selv.
Den gamle K’en var ren bakhjulsdrift, men for den nye kan du velge mellom firehjulsdrift og firehjulsdrift. Riktignok med bakhjulsdrift-tendenser, transmisjonen leverer fra 50 til 80 prosent av tilgjengelig motor via bakhjulene.
Det er mulig de har tenkt seg litt moro med denne nye modellen, for i New York var Kias sjef for flærr&gøy, Albert Biermann, på plass.
Riktignok snakket han ikke om stort annet enn at den nye bilen var 33% stivere enn den gamle – men det luktet sannelig performance av den uttalelsen også.
Imidlertid degenererte introduksjonen fort til å konsentrere seg om skinn&skau-interiøret, med spesiell vekt på den Pantone-assisterte interiørbelysningen.
Du vil åpenbart kunne velge mellom syv stemninger, farger som skal gi deg inntrykk av hav eller skau eller himmel – du kan sågar bestille en imitasjon av nordlys!
En positiv ting: det er noen bevegelsesfølere om bord som skrur opp dashbord-belysningen med 20 % når du fører fingeren mot en bryter.
Legg merke til: Mot En Bryter. Det er en og annen skjerm her også og skikkelig telematikk-system med Apple CarPlayer og Android Auto – men Kia holder fremdeles på brytere! Gid de lenge, lenge leve må!
Men vi legger også merke til at denne nye bilen ikke akkurat er noe høytropende eksempel på de karosserikunsten vi etterhånden har begynt å vente fra Kia. Her har man vært forsiktig tilbakeholdende med å bli for oppsiktsvekkende vakker.
Men man har åpenbart vært effektiv da man valgte slike diskrete linjer, en luftmotstandskoeffisient på 0,27 er i meget godt selskap.
Hjemme i Korea vil det nok igjen bli mulighet for en femliters V-åtter, men ikke for eksportmarkedene. Det er vel ikke noe som tyder på at eksportbevegelsen vil øke heller.
Europa får vel kanskje Genesis snart, men Kia-nettet stopper nok fremdeles på Stinger fremover.