-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Niro med ladekabel
Nå lanserer Kia ladeversjonen av Niro. Modeller som Soul, Niro og Optima har transformert Kia fra SUV-eksponering til tung fokus på ladbare biler.
Det er nå klart for tredje Kia med ladeledning: Niro. Fra en forsiktig start med fem biler i juli i fjor, har hybride og crossoveraktige Niro vokst til – i det minste i den offisielle statistikken – å bli Kias mest foretrukne bilmodell i Norge.
Nå har Kia akkurat sluppet ladehybriden (PHEV) av Niro og venter ytterligere salgsvekst både for merket og modellen.
Eller kan hybriden ende som en overgang til enda flere ladbare biler fra Kia?
Verd ekstraprisen
Med prisforskjell på 20.000 kroner fra hybrid til ladehybrid for rimeligste utgave og bare 15.000 kroner for best utstyrte variant, ville ikke jeg vært i tvil. Så lenge den daglige kjørelengden ikke avviker sterkt fra nordmenns gjennomsnittlig bruk av bil, vil helt klart ladehybriden være mest lønnsom. Ikke bare i forhold til forbruk, men trolig også i forhold til gjenkjøpsverdi ved innbytte.
Med unntak av oppgitt forbruk (0,13 liter/mil mot 0,38 liter/mil i vanlig hybrid målt etter NEDC), ladekontaktlokket på venstre forskjerm, blinklys i speilet og litt annerledes instrumentering, er det bare detaljer som skiller Niro PHEV fra hybridvarianten.
Kia Niro PHEV er lett å like, ganske rask med 141 tilgjengelige hestekrefter og ekstra drivstoffgjerrig med girvelgeren i sparemodus.
Omfattende utstyrt
Selv grunnmodellen har varme i rattet samt aktiv cruisekontroll og automatisk nødbremsesystem. Legg på til den mest omfattende utstyrspakken (de fleste gjør det i Norge) og komplett LED-pakke, fetere lydanlegg, ladeplate for mobiltelefon, blindsonevarsling, varsel for å kjøre på noen ved rygging, varme i baksetet og kjøling i forstolene inkluderes.
Niro er en av få bybrider/ladehybrider som kan trekke tilhenger, i begge tilfeller inntil 1300 kilo. Det er 200 kilo mindre enn konkurrenten Golf GTE kan trekke, men neppe av betydning i valget mellom de to bilene.
Med utvendig lengde på 4,35 meter er Niro en direkte konkurrent til Toyota C-HR og Nissan Qashqai, to svært populære SUV/Crossover-modeller i Norge.
Snaut bagasjerom
Men 324 liter bagasjeplass, 112 liter mindre enn i Niro hybrid, er snaut i denne bilklassen. Batteripakken på 8,9 kWh plassert under bagasjeromsgulvet har skylden. Til gjengjeld holder batteriet til 58 kilometer elektrisk rekkevidde målt etter den altfor optimistiske og utgående NEDC-målemetoden.
Normalt starter kjøringen med Niro PHEV i elektrisk modus og blir der til batteriet er nede i hybridmodus. Kun ved ekstra belastning som eksempelvis ved forbikjøringer kobler også bensinmotoren inn for å gi ekstra drakraft.
Bare én ladekabel følger med
Selvsagt kan bilen startes i vanlig hybridmodus for å spare batteristrømmen til senere bruk, og som alle andre ladehybrider fungerer Niro helt utmerket uten forutgående opplading. Det eneste som skjer er at forbruket øker litt på grunn av 94 kilo høyere vekt.
Største ladefart på Kia Niro PHEV oppgis til 3,3 kW, men det krever bruk av ladekabel (Type 2) som ikke følger med bilen. Standardkabelen kobles til vanlig stikkontakt (10 A) med rundt fire timer som ladetid.
Kia er fortsatt landets beste på garanti med sju år/150.000 kilometer. Det gjelder også for batteripakkene i ladehybridene.
Ladbar hybrid | Hybrid | |
Classic | kr. 281.400 | kr. 261.400 |
Active | kr. 306.400 | kr. 291.400 |
Exclusive | kr. 336.400 | kr. 321.400 |
L/B/H | 435/181/155 cm | samme |
Egenvekt | 1519 kg | 1425 kg |
Akselavstand | 260 cm | samme |
Bakkeklaring | 16,0 cm | samme |
Bagasjerom | 324 l | 436 l |
Tilhengervekt | 1300 kg | 1300 kg |
Tankvolum | 43 l | 45 l |
Bensinmotor | 1,6 l/R4 | samme |
Effekt | 105 hk/147 Nm | samme |
El-effekt | 60,5 hk/170 Nm | samme |
Samlet effekt | 141 hk/265 Nm | samme |
Forbruk (NEDC) | 0,13 l/mil | 0,38 l/mil |
Gir | 6 A (DTC) | samme |
0-100 km/t | 10,8 sek | 11,5 sek |
Toppfart | 172 km/t | 162 km/t |
Batterikapasitet | 8,90 kWh | 1,56 kWh |
Batterivekt | 117 kg | 33 kg |
Rekkevidde strøm | 58 | 1-2 km |
Ladefart | 3,3 kW | Ikke relevant |