Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.
Kia Optima stasjonsvogn PHEV er snart i Norge.

Kia i duell med VW

VW Passat har siden lanseringen i 2016 dominert blant de ladehybride familiestasjonsvognene. Nå utfordres Passat av Kia Optima SW - både på pris og elektrisk rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

I takt med at det norske nybilmarkedet blir mer og mer elektrisk, blir også Kia det. Først var det elektriske Soul som tok Norge med storm for tre år siden. Deretter fulgte hybrider og ladehybrider, og sist ut er familiebilen Optima SW som ladbar hybrid, og gjennom det utfordrer til VW Passat stasjonsvogn.

– Passat er vår argeste konkurrent, sier Kia Bil Norge-direktør Irene Solstad.

Betydelig billigere
Kia presser VW på to viktige punkter: Drøyt 60.000 lavere pris og bedre elektrisk rekkevidde på grunn av større batteri.

Fordi ladbare hybrider oppfattes som svindyre de fleste steder i verden utenom Norge, rigges de med mye utstyr for å være attraktive. Volkswagen valgte eksempelvis å legge ladehybridene av både Golf og Passat under GT-paraplyen og gjøre dem tilsvarende sportslige.

I Norge har det vist seg å være en formidabel suksess.

Selv om Kia Optima kommer med samlet effekt på 205 hk, er det ikke først og fremst ytelsene, men plass, komfort og rikholdig med utstyr som varme i rattet og kjøling i forsetene inkludert i prisen Kia ønsker å fokusere på.

At Optima SW PHEV koster drøyt 60.000 kroner mindre enn Passat og 90.000 kroner mindre enn Mercedes C350e ladbar, mener Kia er så viktig at de tror det skal være mulig å selge 600 biler det halvåret som er igjen av 2017 og deretter 1000 til 1500 biler årlig.

62 km rekkevidde
Stasjonsvognen av Optima har det meste felles med sedanmodellen som ble lansert i fjor, men ved å øke batteriets kapasitet fra 9,8 til 11,3 kWh, økes også den elektriske rekkevidden fra 54 til 62 kilometer, målt etter NEDC-metoden. Det betyr at Optima SW er blant de aller beste ladehybridene på elektrisk rekkevidde.

Utvendig lengde på 4,86 meter gjør Optima SW til en stor bil og plasserer den i en bilklasse på vei ned og spist av de stadig mer populære SUV-ene.

Siden batteriet befinner seg under bagasjeromsgulvet, reduseres samlet bagasjekapasitet fra 552 liter i den ordinære stasjonsvogna til 440 liter i ladehybriden, men uten at det går ut over plassen over gulvet. Delt baksete 40/20/40 øker fleksibiliteten der bak.

Med Optima SW PHEV følger kun ladekabel med vanlig stikkontakt. Type 2-kontakt må ved behov kjøpes ekstra.

Lades langsomt
Bilen tar maksimalt imot 15 A (3,3 kW) og kan ikke hurtiglades. Med det mener Kia at dette er bilen du plugger i veggen hjemme når dagen er slutt og kanskje på jobben mens du er der. Bilen kan dessverre ikke forvarmes via app, og frontruten har ikke varmetråder.

For å spare strøm har ladbar Optima naturligvis spareknapp og klimaanlegg som kan stilles slik at det det bare betjener føreren om vedkommende er alene i bilen.

Det eneste som utvendig skiller ladbar Kia Optima SW fra fossilbilen, er i hovedsak annen grill, spesialdesignede felger og lokket over ladekontakten på venstre forskjerm. Sedanhybriden kan ikke trekke tilhenger mens stasjonsvogna drar 1500 kilo på kroken.

Kia Optima SW PHEW versus VW Passat GTE stv.

Kia Optima SW PHEV

VW Passat GTE stv

Mål LxBxH:

486/186/147 cm

477/183/148 cm

Akselavstand:

281 cm

279 cm

Bensinmotor:

1999 ccm, R4

1395 ccm, R4 turbo

Effekt/moment:

156 hk/189 Nm

156 hk/250 Nm

Elmotor:

67 hk/205 Nm

116 hk/400 Nm

Samlet effekt/moment

205 hk/375 Nm

218 hk/400 Nm

Drivlinje:

6A/forhjulsdrift

6 DSG/forhjulsdrift

Batteri (brutto):

11,3 kWh

9,9 kWh

Oppgitt forbruk (NEDC):

0,14 l/mil

0,17 l/mil

CO2-utslipp (NEDC):

33 g/km

40 g/km

Strømforbruk (NEDC):

1,23 kWh/mil

1,29 kWh/mil

Elrekkevidde (NEDC):

62 km

50 km

0-100 km/t:

9,7 sek

7,4 sek

Toppfart:

192 km/t

225 km/t

Ladefart:

3,3 kW

3,5 kW

Hurtiglading:

Nei

Nei

Bagasjerom:

440/1574 liter

483/1613 liter

Vekt:

1740 kg

1660 kg

Tilhengervekt:

1500 kg

1600 kg

Bakkeklaring:

13,5 cm

14,5 cm

Pris:

381.400

444.800

Garanti:

7 år/150.000 km

5 år/100.000 km

Powered by Labrador CMS