-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia i duell med VW
VW Passat har siden lanseringen i 2016 dominert blant de ladehybride familiestasjonsvognene. Nå utfordres Passat av Kia Optima SW - både på pris og elektrisk rekkevidde.
I takt med at det norske nybilmarkedet blir mer og mer elektrisk, blir også Kia det. Først var det elektriske Soul som tok Norge med storm for tre år siden. Deretter fulgte hybrider og ladehybrider, og sist ut er familiebilen Optima SW som ladbar hybrid, og gjennom det utfordrer til VW Passat stasjonsvogn.
– Passat er vår argeste konkurrent, sier Kia Bil Norge-direktør Irene Solstad.
Betydelig billigere
Kia presser VW på to viktige punkter: Drøyt 60.000 lavere pris og bedre elektrisk rekkevidde på grunn av større batteri.
Fordi ladbare hybrider oppfattes som svindyre de fleste steder i verden utenom Norge, rigges de med mye utstyr for å være attraktive. Volkswagen valgte eksempelvis å legge ladehybridene av både Golf og Passat under GT-paraplyen og gjøre dem tilsvarende sportslige.
I Norge har det vist seg å være en formidabel suksess.
Selv om Kia Optima kommer med samlet effekt på 205 hk, er det ikke først og fremst ytelsene, men plass, komfort og rikholdig med utstyr som varme i rattet og kjøling i forsetene inkludert i prisen Kia ønsker å fokusere på.
At Optima SW PHEV koster drøyt 60.000 kroner mindre enn Passat og 90.000 kroner mindre enn Mercedes C350e ladbar, mener Kia er så viktig at de tror det skal være mulig å selge 600 biler det halvåret som er igjen av 2017 og deretter 1000 til 1500 biler årlig.
62 km rekkevidde
Stasjonsvognen av Optima har det meste felles med sedanmodellen som ble lansert i fjor, men ved å øke batteriets kapasitet fra 9,8 til 11,3 kWh, økes også den elektriske rekkevidden fra 54 til 62 kilometer, målt etter NEDC-metoden. Det betyr at Optima SW er blant de aller beste ladehybridene på elektrisk rekkevidde.
Utvendig lengde på 4,86 meter gjør Optima SW til en stor bil og plasserer den i en bilklasse på vei ned og spist av de stadig mer populære SUV-ene.
Siden batteriet befinner seg under bagasjeromsgulvet, reduseres samlet bagasjekapasitet fra 552 liter i den ordinære stasjonsvogna til 440 liter i ladehybriden, men uten at det går ut over plassen over gulvet. Delt baksete 40/20/40 øker fleksibiliteten der bak.
Med Optima SW PHEV følger kun ladekabel med vanlig stikkontakt. Type 2-kontakt må ved behov kjøpes ekstra.
Lades langsomt
Bilen tar maksimalt imot 15 A (3,3 kW) og kan ikke hurtiglades. Med det mener Kia at dette er bilen du plugger i veggen hjemme når dagen er slutt og kanskje på jobben mens du er der. Bilen kan dessverre ikke forvarmes via app, og frontruten har ikke varmetråder.
For å spare strøm har ladbar Optima naturligvis spareknapp og klimaanlegg som kan stilles slik at det det bare betjener føreren om vedkommende er alene i bilen.
Det eneste som utvendig skiller ladbar Kia Optima SW fra fossilbilen, er i hovedsak annen grill, spesialdesignede felger og lokket over ladekontakten på venstre forskjerm. Sedanhybriden kan ikke trekke tilhenger mens stasjonsvogna drar 1500 kilo på kroken.
Kia Optima SW PHEV | VW Passat GTE stv | |
Mål LxBxH: | 486/186/147 cm | 477/183/148 cm |
Akselavstand: | 281 cm | 279 cm |
Bensinmotor: | 1999 ccm, R4 | 1395 ccm, R4 turbo |
Effekt/moment: | 156 hk/189 Nm | 156 hk/250 Nm |
Elmotor: | 67 hk/205 Nm | 116 hk/400 Nm |
Samlet effekt/moment | 205 hk/375 Nm | 218 hk/400 Nm |
Drivlinje: | 6A/forhjulsdrift | 6 DSG/forhjulsdrift |
Batteri (brutto): | 11,3 kWh | 9,9 kWh |
Oppgitt forbruk (NEDC): | 0,14 l/mil | 0,17 l/mil |
CO2-utslipp (NEDC): | 33 g/km | 40 g/km |
Strømforbruk (NEDC): | 1,23 kWh/mil | 1,29 kWh/mil |
Elrekkevidde (NEDC): | 62 km | 50 km |
0-100 km/t: | 9,7 sek | 7,4 sek |
Toppfart: | 192 km/t | 225 km/t |
Ladefart: | 3,3 kW | 3,5 kW |
Hurtiglading: | Nei | Nei |
Bagasjerom: | 440/1574 liter | 483/1613 liter |
Vekt: | 1740 kg | 1660 kg |
Tilhengervekt: | 1500 kg | 1600 kg |
Bakkeklaring: | 13,5 cm | 14,5 cm |
Pris: | 381.400 | 444.800 |
Garanti: | 7 år/150.000 km | 5 år/100.000 km |