-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Mer ladbart fra Kia
Optima, Kias store familiebil, fornyes i januar, og kommer etter sommeren både som stasjonsvogn og ladehybrid. De er begge verd å vente på.
Familiebilen Optima som stasjonsvogn og ladehybrid. Det er noe av hva Kia har å by på i 2016.
Kia Optima har gjennomgått en betydelig oppgradering og skulle vært her nå, men er utsatt til januar.
På litt avstand ser bilen ut som forgjengeren, men skinnet bedrar. Riktignok er plattformen hentet fra forrige modell, men store endringer av karosseri og chassis får Optima til å framstå som en helt ny bil.
Trang nisje
I tillegg gir mer presis styring og endret chassisoppsett kjøreopplevelsen et betydelig løft.
Det er enn så lenge et skår i gleden: På grunn av viktigheten i USA har Optima til nå kun vært å få kjøpt som sedan. Og store sedaner har såpass begrenset interesse i Norge, at Optima, de snaut to årene den har vært i salg, bare er kjøpt i 136 eksemplarer.
Også den nye kommer – nettopp på grunn av USA – til å begynne med kun som sedan. Derfor begrenses utvalget i Norge til én variant med 1,7 liter / 141 hk dieselmotor, Kia/Hyundais nye sjutrinns dobbeltclutchgirkasse og toppspekket utstyrspakke. Pris 409.900 kroner.
Dette er med i pakken:
- Adaptive Bi-Xenonlys med fjernlysassistent
- Automatisk nødbrems som også gjenkjenner fotgjengere
- Varsel for kryssende trafikk bak ved rygging
- Sju kollisjonsputer
- Ladeplate for mobiltelefon
- Sju tommer stor naviskjerm
- El-regulerbare skinnseter
- Leser faktiske fartsskilt
- Adaptiv cruisekontroll ned til køfart
- Ventilerte seter foran
- Oppvarmet baksete
- Oppvarmet ratt
- 360-graders visning av bilen
- Rygge- og frontkamera
- Styring justerbar i tre modus
Med sommeren på hell kommer stasjonsvognen som Kia primært har utviklet for Europa. Så viktig er stasjonsvognen at Kia tror den kommer til å stå for minst 60 prosent av Optima-salget i vår verdensdel.
Om stasjonsvognen ligner konseptet vi møtte i Genève i mars, er det grunn til å glede seg.
Omtrent samtidig med stasjonsvognen dukker sedanvarianten opp som ladbar hybrid med rundt 50 km elektrisk rekkevidde, to-liters bensinmotor og samlet effekt på omkring 200 hk. Her går Kia rett i strupen på VW og deres Passat GTE som har omtrent samme ytelser.
Også stasjonsvognen blir hybrid, men ikke før i 2017. Slik bilavgiftene i Norge nå er skrud sammen, vil stasjonsvogner med ladbar hybridteknologi være blant vinnerne.
Motor: | 4 syl. turbo dieselmotor, 1685 ccm |
Effekt: | 104 kW/141 hk |
Mål LxBxH: | 486 x 186 x 147 cm |
Akselavstand: | 281 cm |
Egenvekt: | 1530 kg |
Bakkeklaring: | 14,1 cm |
Bagasjerom: | 510 liter (VDA) |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
0-100 km/t | 11,0 sek |
Toppfart: | 203 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,44 l/mil |
CO2: | 116 g/km |
Pris: | Kr. 409.900,- |