-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større og sikrere Kia Rio
Kia Rio er en flott småbil som nå pakkes om og blir enda flottere og enda sikrere. I tillegg er den også Kias mest kjøpte bil i verden. Den har bare en feil sett med norske øyne.
Kia er i ferd med å bli et profilert elbilmerke i Norge. Av Soul selger Kia så mange det lar seg gjøre å skaffe. Men Rio mangler Souls viktigste arguement for norsk suksess: Nemlig stikkontakt.
Da blir det ikke lett å introdusere Rio i ny innpakking utpå ettervinteren. Ikke har den elmotor samtidig som Soul faktisk blir en av dens viktige konkurrenter. I tillegg skal den lille og fikse tassen konkurrere med sterke merkevarer som Toyota Yaris.
Det er naturligvis ikke noe i veien med Rio. Litt mer skarpskåret karosseri og rettere hekkluke gjør ikke bilen bare mer moderne å se på, men gir også bedre plass i baksetet og større bagasjerom som nå rommer 325 liter, 37 liter mer enn i utgående modell.
Viktigere for bilkjøperen er likevel det løftede sikkerhetsnivået: Kia Rio kommer med automatisk nødbremsing. Det har flere, eksempelvis ned til så små biler som VW Up.
Men Rio «ser» også fotgjengere og syklister og bremser automatisk for dem om nødvendig.
Sikkerhet på dette nivået er ennå svært uvanlig i så små biler som Rio, men samtidig krever Euro NCAP i sitt nye testregime at slike elementer er på plass for å gi maksimal score, altså fem stjerner.
Rio har selvfølgelig cruisekontroll, men den kan også leveres med radarstyring slik at farten nedover alltid tilpasses bilen foran. Flott, selv om Kia ikke er helt alene om akkurat dette i småbilklassen.
Mer fokus på føreren, var mantraet under lanseringen i Frankfurt i går ettermiddag. Naviskjermen er nå sju tommer, den har alle oppkoblingsmuligheter som Apple og Andriod-teknologien byr på, og selv om oppbyggingen av førermiljøet er høyst tradisjonelt, er det samtidig veldig Kia.
Om du sitter i en stor eller liten Kia, om den har forbrenningsmotor eller er elektrisk, så er knapper og brytere stort sett de samme og på samme sted. Og omtrent på samme sted som i Hyundai.
For dette er halvbroren til Hyundai i20 som samtidig blir en av Rios viktige konkurrenter i Norge.
Ny Rio introduseres med hele fire bensinmotorer og to dieselmotorer:
* 3 syl – 1,0 l/100 hk bensin
* 3 syl – 1,0/120 hk bensin
* 4 syl – 1,25 l/84 hk bensin
* 4 syl – 1,4 l/100 hk bensin
* 4 syl – 1,4 l/70 hk diesel
* 4 syl – 1,4 l/90 hk diesel
– Vi har ikke tatt noen endelig beslutning om motorvalgene til Norge, men jeg er ganske sikker på at hovedfokuset blir på den tresylindrede bensinutgaven med 100 hk, sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig for Kia i Norge.
Diesel kan du egentlig bare glemme, for i småbilklassen selges knapt slike lenger i Norge.
Men hvorfor bare ett karosseri?
Mer kommer. Uten at noe er bekreftet så jobber Kia med en liten SUV basert på Rio-plattformen, ikke minst for å møte konkurransen fra eksempelvis Mazda CX-3, Peugeot 2008, Nissan Juke, Renault Captur, Opel Mokka, Ford Ecosport og VWs kommende små-SUV.
Småbilene, den såkalte B-klassen, utgjør kun ett av ti bilkjøp i Norge. Samtidig konkurrerer 28 modeller om oppmerksomhet.
Likevel står fire av dem (Toyota Yaris, Renault Zoe, VW Polo og Kia Soul) for over halvparten av småbilsalget med Toyota Yaris som den klart dominerende. Hver fjerde småbil er en Yaris hybrid. To av de fire er elektriske. Rio som elbil kan du enn så lenge glemme.
LxBxH: | 407 x 173 x 145 cm |
Motor: | 3 syl 998 ccm, turbobensin |
Effekt: | 73 kW (100 hk) |
Moment: | 172 Nm |
Drivlinje: | 5M, forhjulsdrift |
Akselavstand: | 258 cm |
Bagasjerom: | 325 liter (VDA) |
Pris fra | Ikke klart |