-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Rio: Rio Grande
Den nye Kia Rio tar sikte på å være størst, sterkest og samtidig mest stillegående og velutstyrt.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Den forrige Rio var en forglemmelig bil, og kunne ikke bestemme seg for om den skulle være stasjonsvogn eller kombikupé. Den nye generasjonen Rio tar store steg frem mot teten i småbilklassen, med attraktivt design som bonus. Både utvendig og innvendig ser den moderne og sjarmerende ut.
Hyundai eier Kia, og vil at Kia-bilene skal være friskere enn tilsvarende Hyundai-modeller. Young, Sporty & Friendly er Kias slagord, og slik markedsføres merket i Norge også. Rio med utstyrsnivå EX-color og EX Sport er spesielt funky, med friske farger inne i kupeen. Men tar man bort fargeklattene er interiøret mer på det jevne.
Plassen innvendig er god, og det er ikke vanskelig å finne seg til rette bak rattet. Baksetet kan foldes frem og bakseteryggen legges ned, og begge har 60/40-deling. Men baksetet kan ikke skyves frem og tilbake, som på noen av konkurrentene som Mitsubishi Colt og Renault Modus. Materialene og finishen gir et godt kvalitetsinntrykk.
Tre motorer er tilgjengelig – en 1,5-liters dieselmotor og to bensinmotorer på 1,4 eller 1,6 liter. Alle motorene er sterke, de yter mellom 97 og 112 hester som er uvanlig i denne klassen. Det er dieselmotoren med sine 110 hestekrefter og 220 Nm som imponerer mest, den er en kraftkilde som alltid har masse krefter tilgjengelig. Motoren benytter både common rail-teknikk og variabel turbogeometri. Vi kjørte også den største bensinmotoren, som er mer enn frisk nok med sine 112 hester.
Kia har jobbet med å redusere støy og vibrasjon i Rio, og sier selv de har oppnådd klassens beste støynivå. Sånt er ikke like lett å bevise, men vi har ingen grunn til å tvile på at den er blant de mer stillegående blant småbilene. Motorenes kultiverte gange hjelper også på inntrykket av støybildet. Komforten på veien er god, og bedre enn man forventer i småbilklassen.
Rio leveres med seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, stabilitetskontroll, ABSbremser og elektronisk bremsekraftfordeler, og den er utstyrt med ventilerte bremseskiver foran og vanlige skiver bak. Ellers er automatisk klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser, setevarme foran, og masse annet snacks standard på alle modeller bortsett fra den noe spartanske innstegsmodellen LX, som kun fås med 1,4-liters motor.
Konkurrentene til Rio nøyer seg med motorer på opptil 90 hestekrefter som regel, og koster nok en del mer dersom man putter på alt det ekstrautstyret som er inkludert i prisen på Kia Rio.
Kort om bilen:
Lengde: 399 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde:147 cm. Akselavstand: 250 cm. Bagasjeromvolum: 270 liter (VDA). Tankvolum: 45 liter.