Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in
Kia Sorento Plug-in

Stor og nå ladbar

Hvorfor betale 810.000 kroner for Kia Sorento med 204 dieselhester, når 265 ladbare bensinhester koster 150.000 kroner mindre?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.

I fjor høst var det klart for ny Kia Sorento, mer påkostet og enda bedre utstyrt enn noen andre Kia som har satt sine hjul på norsk asfalt. Men drøyt 800.000 kroner for en folke-SUV gjorde ikke bilen særlig folkelig.

Da smaker det bedre med 660.000 kroner for topputgaven av en 4,81 meter lang, firehjulsdrevet SUV som produsenten oppgir at skal klare 57 kilometer på strømmen fra det 14 kWt store batteriet før bensinmotoren kobler inn.

Og enda bedre: selv om forholdene var ganske gunstige med 17 varmegrader i luften, varte og rakk strømmen i test helt til triptelleren logget inn på 72 km og bilen gikk over i hybridmodus. Det betyr at mange av de daglige reisene med Sorento PHEV skjer elektrisk, om ladeledningen kobles til hver kveld.

AVGIFTSGUNSTIG
Likevel tror jeg ikke elektrisk rekkevidde er avgjørende i valget av store SUV-er. 118.100 kroner i «kjøpsstøtte» fra statskassen i form av redusert engangsavgift fra 246.500 for dieselversjonen til 128.400 kroner for den ladbare betyr sannsynligvis mer når bilen ellers tilfredsstiller bruksbehovene og oppfattes som attraktiv.

Hovedeksportmarkedet for Kias store SUV-ene er uten tvil USA. Hele Sorento bærer preg av det uten at det gjør bilen noe mindre attraktiv. Her er massevis av plass til alle bortsett fra de to i tredje seterekke, men i de fleste SUV-er er dette nødseter som uansett er kjekke å ha, eksempelvis når poden skal på fotballkamp og ikke alle som skal kjøre møter opp.

DIGERT LASTEROM
Naturligvis opptar slike seter ekstra plass, men med innpå 2,1 kubikkmeter lastevolum tilgjengelig når alle passasjersetene legges ned, duger Sorento like godt som flyttebil når nevnte pode er klar for studenthybelen langt unna. Husk bare at om du har hest eller stor båt på henger, så trekker hybriden kun 1500 kg, mot dieselutgaven 2500 kg.

1,6-liters bensinturbo i en nær to tonn tung bil høres puslete ut, men elmotoren hjelper både med bunndrag og løfter momentet til 350 Nm.

Bygd som kontinentalkrysser egner Sorento seg til de lange reisene, den er komfortabel, har kjøling i setene som er deilig på varme dager, og en standardutstyrsliste som er altfor lang til å få plass på disse tilmålte linjene.

BLINDSONEKAMERA
La meg likevel nevne at passasjerforsetet via knapper på seteryggen kan lengde- og vinkelreguleres om beinplassen blir i snaueste laget der bak, og at Bose sørger for lydopplevelse som riktignok ikke kan sammenliknes med de beste konsertsalene, men som likevel får deg i godt humør med favorittkanalene lagt inn.

Skulle du bli litt uoppmerksom, griper filassistenten inn før det ender galt.

Så en liten, men slett ikke uvesentlig detalj som Hyundai-konsernet også har overført til Kia: kameraene som viser bilde av alt som er i blindsonen på instrumentskjermen. Når man blinker til venstre, vises bilde i venstre instrument og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Veldig bra!

Sorento diesel kunne fjernstartes og kjøres inn/ut av en trang parkeringsplass eller garasje via et panel på nøkkelen og uten at man behøvde å sitte i bilen. Det lar seg ikke gjøre med hybriden.

Kia Sorento er tvillingbror til Hyundai Santa Fe. Kia har lavest inngangspris, mens toppmodellene prises omtrent på krona likt. Kia er en av få som fortsatt garanterer bilene sine i sju år.

VI SYNES
Stor og amerikanskinspirert SUV, hvor det bare er å lesse inn det som må med for å krysse kontinentet.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Kia Sorento 1,6 GDI PHEV Exclusive
Motor:1598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment:180 hk/265 Nm
Elmotor:91 hk/304 Nm
Samlet effekt:265 hk/350 Nm
Drivlinje:6A, firehjulsdrift
0-100 km/t:8,7 sek
Toppfart:193 km/t
Batteri:14,0 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test:57 km/66 km
Forbruk oppgitt:0,46 l/mil
CO2/NOx: 38 g/km - 4,5 mg/km
Mål LxBxH:481/190/170 cm
Akselavstand:282 cm
Bakkeklaring:17,4 cm
Bagasjerom:175/809/2077 liter
Egenvekt:1982 kg
Tilhengervekt:1500 kg
Euro NCAP:5 stjerner (2020)
Pris fra:Kr. 589 900
Pris testbil:Kr. 667 390
Garanti:7 år/150 000 km
Powered by Labrador CMS