-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Retusj av front og hekk, forbedringer av interiøret og førerstøttesystemene samt dieselmotor som i tillegg får elektrisk hjelp fra et 48 volts batteri under akselerasjon, er de viktigste nyhetene når Kia nå midtlivsoppgraderer SUV-en Sportage.
– Oppgradert Sportage ventes til Norge sent på sommeren, men prisene er ennå ikke klare, sier Mette Simonsen Sauge, Kias informasjonsansvarlige.
Ny motorteknologi
Det er særlig under panseret endringene blir størst. Dagens 2,0 liters dieselmotor vil heretter kun leveres i «EcoDynamics+»-variant, altså som mild hybrid hvor et 48 volts batteri (0,46 kWh) i praksis driver en kraftig startmotor for spesielt å hjelpe til under akselerasjon. Om elhjelpen øker motoreffekten har Kia så langt ikke sagt noe om. Dagens toliter yter beskjedne 136 hk.
Kia opplyser at CO2-utslippet reduseres med fire prosent målt i den nye standarden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
Kias 1,7 liters dieselmotor (115/141 hk) går ut og erstattes av en helt ny 1,6 liter (115/136 hk) som blir Kias reneste dieselmotor noen sinne. Til nå har den minste dieselmotoren kun vært levert som framtrekker, men vil heretter også kunne kombineres med 4WD og sju trinns dobbeltclutch automatgirkasse.
Bensinmotorene (1,6 liter 132/177 hk) endres ikke.
Suksess med ladbart
Støtfangere samt lykte- og felgdesign endres. Kunder kan også velge sidelister i krom, metallfargede skliplater, samt fem nye eksteriørfarger.
Innvendig forandres ratt og instrumentpanel. Kunder som velger pakken GT-line har også svart kunstskinn med røde sømmer som tilvalg. I Europa står valget mellom 7.0 eller ny 8.0 tommers berøringsskjerm.
«Ny» Sportage får Kias mest avanserte førerassistent-teknologi med aktiv cruisekontroll og 360 graders overvåking av bilen for blant annet å gjøre parkeringen lettere.
Kias salg i Norge er så langt i år opp 8,9 prosent, mest takket være suksessen med ladehybridene som står for 44 prosent av samlet Kia-salg. Drøyt tre av fire som kjøper bestselgeren Niro velger ladehybridvarianten.
Inkluderes bruktimporten av 1482 knapt kjørte Kia Soul Electric kryper Soul opp på listen over landets fem mest valgte bilmodeller.
Kia fortsetter med sju års garanti på bilene sine.