Banham 130 Spyder

Banham 130 Spyder

Banham 130 Spyder

Banham 130 Spyder

Banham 200

Banham 200

Banham 200

Banham 200

Banham Bat

Banham Bat

Banham Bat

Banham Bat

Banham New Speedster

Banham New Speedster

Banham New Speedster

Banham New Speedster

Banham Sprint

Banham Sprint

Banham Sprint

Banham Sprint

Banham Superbug

Banham Superbug

Banham Superbug

Banham Superbug

Banham X21

Banham X21

Banham X21

Banham X21

Banham XJSS

Banham XJSS

Banham XJSS

Banmoco

I dag skal jeg ta dere med til et av kitcar bransjens største supermarkeder. Paul Banham kaller seg vel egentlig designer, og som designer kan man si at han er ganske original. Original på den måten at han behandler egne kreasjoner, som virkelig kan være oppsiktsvekkende nok, like energisk som han behandler tilsynelatende kopier, som for eksempel en gammel Porsche Speedster.

Publisert Sist oppdatert

Historien til Banham har vært innom det meste som er helt sprøtt på denne scenen. Det er 25 år siden han begynte å bygge åpne utgaver av biler som Rover eller Jaguar XJ6, og det er flere Ferrarier som fremtidens chassisnummer-tellere kommer til å klø seg i hodet over, 400-modeller som aldri i hele sitt liv har vært cabrioleter, bortsett fra at det er akkurat det de er. Sågar en og annen Rolls Royce – hvem har hørt om åpne limousiner derfra.

Men nå er han altså inne på byggesettene, blant annet med en praktfull kopi av Porsches 356 Speedster fra 1954 for eksempel. Som under skallet på mange måter er en BAT som er en annen, litt mer futuristisk orientert byggesettbil, men begge er basert på Metro. Og siden han begynte å kjenne Metro så ble det en SuperBug derfra også.

Lille Sprint er derimot en helt annen bil, det er en halvmoderne Austin Healey Sprite, som British Leyland egentlig skulle bygget, dersom de hadde utviklet Mini videre. En spretten liten toseter som, dersom du har en god Mini donator, kan skrus sammen for godt under 50.000 kroner. Solgt under slagordet ”Value for Mini”. Ta med lille X21 også, byggesett-industriens første nye konstruksjon i det nye århundre.

130 Spyder er en annen av Banhams biler som jeg er veldig svak for, spesielt fordi den er bygget på noe så morsomt som en av de gamle hekkmotor-Skodaene. Dette er snart den eneste gjenlevende muligheten, bortsett fra Bobla, til å lære litt om overstyring. Hekkmotoren til Skodaen, med tilhørende svingaksler er vel nesten enda mer oppfordring til ”hekk ut enn Folkevognen er. Gjøre om den til en grei åpen sportsvogn kan umulig betraktes som noen helligbrøde.

Nå har han en Banham 200 Superbil på gang – turboladet Rovermotor står ikke så mye tilbake for RS-versjonen fra Ford, men vi snakker jo ikke firehjulsdrift her, den blir nok klar litt over årsskiftet. Imens får vi nøye oss med en Jaguar-basis i det øverste segmentet. XJSS kaller han den modellen. Den er virkelig gjennomført for den startet som et rent håndbygget karosserialternativ på en ny, eller nesten ny, XJS. Da XK8 kom ble den tilpasset den bilen og tilbys nå som et ombyggingssett, slik at man ikke kan kalle det en komplett byggesettbil. Men med dette produktet på plass har du en av verdens virkelig diskrete superbiler.

Banhams utvalg er et du virkelig kan gå deg vill i, og samtidig representerer det, det aller mest typiske av engelsk kit car industri, fra topp til bunn.

Powered by Labrador CMS