-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GTM
GTM er en av de engelske kit car produsentene jeg virkelig tar på alvor. Når du leser spesifikasjonene deres får du blant annet melding om bilens stivhet målt i Newtonmeter/Grad, du får fjæringsfrekvens både i Hz og cpm, du får statisk camber og camber-endring ved fjæringsbevegelse, og krengningssenterhøyde både foran og bak. Blant mye annet, spennende tekniske data du aldri ville fått i en Mercedes brosjyre eller ved å spørre en salgsrepresentant hos Porsche.
Men det som kanskje er viktigst for de fleste er at GTM Libra er en ganske lekker bil. Det er ikke noe som åpenbart er Kit her, den kunne like godt kommet fra en av de større fabrikkene. De som står bak denne bilen sier det ganske enkelt, Dersom bruk av en standard del hadde medført kompromisser har vi heller laget vår egen del.
Libra er en typisk minimalist-bil på den måten at de bitene som skal til er færre enn i mange andre konstruksjoner. Det meste er eget, hele den bærende konstruksjonen er for eksempel et kompositt-skall med plass for fører og passasjer, med festepunkter for drivlinje og den spesielle opphengningen, og delvis integrert med karosseri-bitene. På tross av at denne viktige konstruksjonen bare veier 98 kg virker det hele svært solid og sikkert, og en veltebøyle som er støpt inn sørger for sikring den veien.
Motoren er fra Rovers K-serie, som man kan gjøre svært meget med. Den er plassert bak coupéen slik at bagasjerommet er foran. Det er allikevel stort nok til å ta et sett golfkøller. Dessuten er det god bagasjeplass bak setene.
Den opprinnelige Libra hadde et Targa-tak som kunne parkeres bak setene når det ikke var på plass. Men så hentet GTM inn Richard Oakes. Dere har allerede møtt ham, han er mannen bak Blackjack, under julekalender-luken for den 2. desember. Han tok for seg Libra, tegnet den helt om slik at nå er det en GTM Spyder i slekta også.
Nytt design i denne sammenhengen betyr også en total omkonstruksjon. Det bærende skallet er for eksempel vesentlig forsterket, hvilket ikke bare betyr pluss 30 kg, men også at det blir såpass dårlig plass bak at KV6-motoren ikke kommer nedi. Nøy deg med en firer. Men til gjengjeld er den gode verdien på stivheten (14000 Nm/grad siden du absolutt må vite det) beholdt.
En soft top som virkelig sitter, og som er enkel å betjene, viser også at GTM-folket oppfører seg som en voksen bilfabrikk når de driver produktutvikling. Og en ny hard top gjør pakken komplett.
Det er byggesettbiler som denne som virkelig byr de etablerte produsentene på litt konkurranse. Bare synd virksomheten stort sett er konsentrert til Storbritannia.