-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klassekampen - del 2
BILTEST: Lexus IS har gitt oss den største grillen øst for Texas. Uten stasjonsvogn i sortimentet må den slåss om de ikke altfor mange kundene som ikke synes sedan er sedat. Vi lot nykommeren bryne seg på Mercedes-Benz C-Klasse.
- Del 1
Ikke mest for pengene
Klassen med kompakte premiumbiler er langt unna det vi kan kalle «mye bil for pengene». Selv om Lexus IS har blitt betydelig mer rommelig siden forrige utgave, og C-Klasse absolutt byr på god komfort, ligger de langt bak plassutnyttelsen du finner hos biler som ligger i klassen under. Dette er biler hvor utstyret utgjør en stor del av bilprisen, og der prestisje og status også er litt av det du betaler for.
Til gjengjeld får du biler som ser bra ut, både C-klasse er etter vår mening et av de mest vellykkede produktene fra Mercedes fra den perioden, og IS i F Sport er tøff –selv om enkelte kanskje kan vurdere den som litt vulgær.
Bagasjeplassen er best hos Mercedes, mens den største forskjellen kommer frem når det gjelder tilhengervekt. Mens C-Klasse kan trekke 1800 kg, må IS-eieren nøye seg med beskjedne 750 – det kan bli snaut når skjærgårdsjeepen skal ned på hytta til sommerferien.
Komfort
Lexus IS kommer kun med bakhjulsdrift, mens vår testbil fra Mercedes var utstyrt med firehjulsdrift. På tørre østlandsveier betyr det lite for sammenligningen. Dette er biler som kjører bra, og med tilstrekkelige krefter.
Selv om Lexus slår tyskeren på effekt, sørger momentet i Mercedesen for å utjevne det som skulle være av forskjeller. Selv om IS heter F Sport og C-Klassen har hentet stylinghjelp fra AMG, er det komfort som er klart dominerende for begge disse bilene. Ingen av dem kjennes spesielt raske ut fra stillestående, noe også målingene våre viser. Ute på landeveien og i praktisk bruk, er de imidlertid mer enn raske nok til å holde svært godt landeveistempo, og foreta forbikjøringer er både trygt og kontrollert.
Bak rattet er styrefølelsen best i Mercedesen. Velbalansert og med fin vekting, samtidig som du føler at du har god kontakt med underlaget. IS er best i Lexus-familien, om du ser bort fra LFA så klart, men fortsatt er følelsen litt mer «isolert» enn den er i C-Klasse.
Den hybride drivlinjen i Lexus med strøm og bensin, sørger for at støynivået er lavt – særlig i lave hastigheter der bilen bare går på eldrift. I vanlig bruk under normale norske kjøreforhold synes vi at CVT-kassa fungerer bra. IS er en bil som «vokser på deg» når du har kjørt den noen mil, den byr på store mengder komfort, og oppleves på alle måter som lettkjørt.
C-Klasse er også en komfortabel bil, men sammenlignet med Lexus er både den målte og den opplevde støyen høyere, det drar ned litt i totalopplevelsen.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Lexus IS 300h
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C220