-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Går som en Porsche
Det er klart at en Porsche-klokke må ha de samme egenskapene som bilen, elegant, lett å kjenne igjen, solid og pålitelig, pluss – selvfølgelig – litt eksklusiv.
Nå må jeg tilstå at jeg har problemer med såkalte Porsche-klokker. Noen er klokker med Porsche Design – som ikke hadde noe som helst med bilfabrikken å gjøre før de kjøpte opp dette østerrikske design-selskapet for noen år siden.
Riktignok var det Butzi Porsche, eller Professor Ferdinand Alexander Porsche som han het som leder av Porsche Design, som hadde tegnet den legendariske 911-modellen.
Men det kunne dukke opp mengder av Porsche(bil)-accessoirer som aldri hadde vært innom professoren. Akkurat som det fantes mengder av ”Porsche Design” som ikke hadde noe som helst med bilen å gjøre.
Derfor er det også litt vanskelig å vite hvor vi skal knagge begrepet Porsche-klokker. Den mest berømte Carrera-klokken kommer for eksempel fra TAG Heuer. Den er kanskje ikke kalt opp etter Porsche-modellen, men etter løpet.
Allikevel: Carrera vil alltid gi Porsche-assosiasjoner. Og det er bare en time siden jeg så en annonse for en Tudor-klokke ”Engineered for Performance. Engineered for Elegance”, med et nydelig bilde av en ny 911 og med beskjed om at Tudor er Timing Partner for Porsche Motorsport.
Og går vi langt nok tilbake, var det IWC som lagde Butzis spennende kompass-klokke.
Men vi må nok allikevel slå fast at det er Eterna som er det foretrukne Porsche-merket. En rekke av Porsche Design-klokkene kommer fra denne mer enn 150 år gamle sveitsiske fabrikken.
Spesialiteten var lommeur med alarm, og i 1908 klarte de å flytte vekkerklokken opp på armen. Det var omtrent på denne tiden de skiftet navn fra grunnleggerens, U. Schild, til Eterna.
Forskjellige generasjoner Schild ledet selskapet til langt opp i 70-årene, men så begynte en meget brokete historie der det ble kjøpt og solgt flere ganger, inntil den gamle samarbeidspartneren, Porsche Design, like godt kjøpte hele greia i 1995.
Men da hadde Eterna lenge vært bilsportklokkemaker. Bernie Ecclestone var en tidlig Eterna-bærer, akkurat som Formel 1-føreren Thierry Boutsen.
Så da Butzi Porsche overrakte et spesialutformet diplom i kobber til Brun Motorsport som hadde vunnet VM for sportsvogner i 1986, var det ikke unaturlig at Eterna sto rett i nærheten.
Der og da begynte dette samarbeidet som har resultert i mange bra klokker, der vel Indicator-modellen er blant de beste.
Den er stapp full av tekniske nyheter og er ”verdens første med mekanisk digital visning” (hvorfor i all verden?) og det tok fire år å utvikle den og det produseres bare 50 eksemplarer i året.
Men det fantes en enda mer eksklusiv serie, nemlig Porsche Design Edition 1 (SE DEN HER).
Den var begrenset til 777 stykker og besto av en mattsvart Cayman S og en mattsvart liten koffert som inneholdt et solid utvalg accessoirer fra Porsche Design – inklusiv en Porsche-nyskapning av legendariske Chrono 1 fra 1972. Også i matt svart.
Og dersom dette blir for mye, finnes det en ”Flat Six” klokke der navnet vel er det eneste som minner deg om en Porsche.