-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
TAG Heuer
La oss like godt slå til med det klokkemerket som vel, mer enn noe annet, er assosiert med biler. Hvilket annet klokkemerke har for eksempel hatt navnet sitt på en Formel 1 motor.
I 1984 til 1987 ble tre VM for konstruktører vunnet av McLaren med TAG-motor og med førere som Alain Prost og Niki Lauda.
Nå må jeg tilstå at for meg har TAG Heuer til de grader vært bilsportens ur at jeg hadde ikke en eneste mistanke om at vi her snakker sveitsisk klokketradisjon.
Røttene går tilbake 150 år, da Edouard Heuer konstruerte et eller annet som fremdeles er i bruk i moderne mekaniske urverk.
Selskapets Autovia kom i 1930-årene, da begynte bil-forbindelsene. Dette var en klokke som skulle festes på dashbordet og ta rundetider. AutoGraph kom tidlig i 50-årene, så fikk vi legendariske Sebring i 1958, også den egentlig en dashbord-klokke.
I 1962 var Heuer første sveitsiske klokke som ble med en bemannet tur ut i rommet, og så begynte motortiden for alvor. Først med Carrera i 1963 – fremdeles bestyrt av Heuer-familien. Designeren var Jack Heuer.
Steve McQueen brukte en Caliber 12-klokke i sin Le Mans-film, den klokken het av en eller annen grunn, bare McQueen Monaco etter det, og navn som Heuer Daytona, Montreal, Silverstone, Monza og Jarama dukket opp, alle med Caliber 12 som kjerne.
Og gjennom samarbeidet med McLaren, har det selvfølgelig dukket opp navn som har med Porsche eller Mercedes å gjøre.
SLR er en spesielt vulgær utgave.
TAG navnet kom inn i 1985 da dette hi-tech selskapet kjøpte klokkemakeren, og i dag er de eid av det konglomeratet som inkluderer Louis Vuitton og Moët Hennesy.
Klokken vi har valgt ut, er en av Monaco V4-serien. Ikke fordi den er styggere eller mer klumpete enn de andre (eller smekrere og lekrere), men fordi de drives litt morsomt.
Her er det beltedrift, der andre bruker tannhjul, det ligner meget mer på dagens drift av overliggende kamaksler.
Det som er litt morsomt med klokker, er at svært ofte knyttes det ansikter til dem. Her vet vi for eksempel at mesterurmakeren heter Philippe Dufour, mens designeren heter Francois Ruchonnet. Det står et sted at helt opptrukket har klokken en magasinert energi på 4 ganger 375 gram. Det høres ut som mye.
Det er kanskje også verd å nevne at TAG Heuer har sluppet en spesiell serie (4.000 enheter) Monaco-klokker i anledning 75 år siden Steve McQueen ble født.
Det som imidlertid er litt trist, er at egentlig skulle den vært oppkalt etter Jo Siffert, fantastisk sveitsisk Grand Prix-fører, den første racerføreren Heuer sponset, og som brukte McQueen klokken lenge før amerikaneren kom til Europa. Men McQueen er vel et bedre navn.
Ellers kan jeg fortelle dere en del om den TAG-Heuer klokka som kommer sammen med McLarens produksjonsbil neste år. For eksempel kunne jeg beskrevet de nye, meget spesielle skruene i detalj, og fortalt hvor inspirasjonen er hentet fra.
Men det gjør jeg ikke, for da får jeg aldri komme tilbake.