-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Panamera knoppskyter fremdeles
Vi som trodde at Panamera skulle bli en serie biler – hvor er tre dørs coupéen for eksempel? – kan begynne sorgarbeidet. Det eneste som skjer er nye mekaniske varianter.
Porsche bekreftet det aldri, men da de lanserte en ny modell som åpenbart representerte en enorm investering, var det vanskelig å se for seg at den skulle leve ut sin aktive karriere i bare en karosseriversjon.
Vi så for oss tre dørs coupéer, åpne utgaver, gjerne firesetere også, og kanskje en og annen racing-rigget, virkelig hardcore utgave.
Men nei da. Det er den samme fasongen – som etterhånden begynner å bli litt lite spennende – og de samme målene. Det eneste du kan velge mellom er to- eller fire-hjulsdrift, og et antall forskjellige motorer. Sågar oljefyrte!
Ikke akkurat slik jeg, i hvert fall, drømte om etterfølgeren til 928 – en av de mest utrolig siviliserte superbilene noensinne.
LES: Vår prøvekjøring av Panamera Turbo-S
Nå er det altså kommet en ny utgave igjen. GTS heter den, spennende nok. Men resten er omtrent like spennende som risengrynsgrøt.
Jeg sier ikke at den ikke går, den er sikkert vanvittig bra å kjøre, en kjempestor bil som går sånn at du glemmer at du har en fireseters luksus-limo rundt deg, men tror at du behersker en av verdens mest kompakte sportsbiler.
Men jeg sier at spesifikasjonsavdelingen kanskje ikke er den jeg ville tatt med som påskelektyre. Skjær gjennom all hypen, og det vi har her er en 4S med 30 flere hester – til sammen 430.
Chrono-pakken som standard, 10 millimeter lavere og litt stivere luftfjæring. Legg til mer sporvidde bak og bremser fra Turbo, og dermed har vi det Porsche i sin pressemelding av en eller annen grunn forteller gjør bilen ideell til racerbanen.
Og dermed blir den en GTS, som jo forresten heller ikke er noen spennende bokstavkombinasjon lenger – fra å beskrive en hårete Carrera henges nå GTS-betegnelsen på alt.
Innvendig er det også enkelte detaljer som er spesielle for GTS, noen logoer og litt søm og andre spennende detaljer.
Det eneste jeg egentlig synes høres litt morsomt ut – men det skyldes kanskje at jeg har fulgt litt dårlig med i orkesterutviklingen i det siste. Jeg vet imidlertid at det er noen produsenter som har begynt å leke seg med syntetisk, eller manipulert låt fra eksosen, for å få det til å høres ut som muskler.
På GTS har de også oppgradert eksosen av audio-årsaker. Men de har også en ”Sound Symposer” som ”forsterker innsugnings-vibrasjonene”.
Det virker lovende. Den nydeligste låten fra en fet V-åtter er vel nettopp innsugningsslurpet. Det er vanskelig å få for mye av den, så all hjelp mottas med takk.