-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagens USA-SUV
Amerikanere har som kjent andre krav til størrelse enn vi har i Europa. Når Volkswagen nå lanserer sin "mid-size" SUV blir det den suverent største modellen i familien.
Denne har vært i pipelinen noen år. Vi fikk et første hint gjennom konseptbilen CrossBlue som sto på Detroit-utstillingen i 2013. I april kunne vi presentere ferske spionbilder av en lett kamuflert bil.
Nå er den offisiell, og som ventet ble ikke det blåkors-lignende navnet med over til produksjon. Volkswagen har plukket frem den strålende betegnelsen Atlas som merkelig nok var ledig på markedet.
I vår målestokk er Atlas en stor SUV med et flateinnhold på ti kvadratmeter. Den har en lengde på 5.037 mm, en bredde på 1.979 mm og en høyde på 1.768 mm. Den tilbys med tre seterader og romslig bagasjerom, uten at vi får servert detaljene.
Tross sine solide mål er Atlas basert på den fleksible MQB-plattformen, og den skal bygges side om side med den amerikanske Passat-utgaven ved VW-anlegget i Chattanooga, Tennessee hvor det er investert 900 millioner dollar.
På motorfronten tilbys to alternativer – en 2,0-liters turbo rekkefirer med 238 hestekrefter og en 3,6-liters VR6 med 280 hk. Diesel er forståelig nok ikke noe tema for nye Volkswagen-modeller i USA for tiden.
Da CrossBlue Concept sto i Detroit, var den utstyrt med en hybrid drivlinje med kombinasjonen diesel/el. Den er nok vraket med tanke på USA, men VW har jo også bensin/el-hybrider som kan være aktuelle i kombinasjon med denne bilen.
Begge motorene leveres med åttetrinns automatkasse, forhjulsdrift er standard, men den sekssylindrede kan også kombineres med firehjulsdrift.
I amerikansk målestokk blir Atlas en velutstyrt bil med avanserte elektroniske hjelpemidler, men en del av dette er utstyr vi nærmest tar for gitt på moderne biler i Europa.
Atlas kommer på markedet i USA våren 2017, og mot slutten av det året skal den også lanseres i Russland og Midtøsten.