Renault Laguna: Bedre enn Volvo?

Renault selges av Volvo i Norge, og nye Laguna er direkte konkurrent til Volvo S40 og V50. Laguna koster mindre og har bedre plass. Renault i Norge vil nok fortsatt måtte slite mot kannibalisme.

Publisert Sist oppdatert

Laguna
Laguna

Først publisert i BIL 6 - 2005.

I Norden er det felles forhandlere, og modellene fra Renault og Volvo står side om side. Modellene utfyller ikke hverandre, men de er direkte konkurrenter. Renault er suverene på småbiler, varebiler og ikke minst på flerbruksbiler. Volvo er like suverene innen store biler og SUV. Men i kampen om firmabiler og typiske familiebiler møtes Renault og Volvo til mannjevning. Renault stiller med Laguna, Volvo med S40 og V50.

Nye Laguna har mange fordeler på sin side. Bilen er større, er mer rommelig og oser av komfort. Laguna var den første bilen i klassen som fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester og det er lagt meget stor vekt på sikkerhet. Laguna er også overlegen når det gjelder pris. Med en 1,6-liters motor med 115 hk vil den trolig starte rett under 250.000 kroner når bilen er hos norsk forhandler i mai. Det er mye bil for pengene – og når Volvo S40 med 1,6-liters motor med 100 hk koster 265.000, betyr det en prisforskjell på 15.000 kroner, selv om Renaults motorer er kraftigere.

Mange forhandlere roser Renault og har selv gode erfaringer – men i hjertet holder mange av dem på Volvo. Årsaken er naturlig. Når kunden kommer tilbake etter to eller tre år og skal bytte inn bilen, er verdien på Volvo sterk. Særlig stasjonsvogner holder seg utrolig godt i pris, og modellene Volvo V40 og V50 har vært blant de mest etterspurte i bruktmarkedet. Det samme er ikke alltid tilfelle for Renault Laguna.

Komfort og kjøreglede
Komfort og kjøreglede sitter i høysetet i nye Laguna. Bilen er litt slankere og kjører mykere. Innredningen er moderne og det er lett å finne brytere og instrumenter. Det er god sikt i alle retninger, selv ved rygging.

Til Norge kommer det en serie med 1,9-liters dieselmotor. Mens motoren i de fleste land er på 110 hk, er den i Norge 90. Dermed blir det mindre avgifter og prisen lavere. Kundene vinner, staten taper inntekter. Men 90 hk diesel er mer enn godt nok for bilen, om man ikke skal trekke store hengere og hverdagen betyr høye fjell og dype daler.

Laguna stasjonsvogn med 90 hk dieselmotor kan bli vinneren. Renault håper å selge 750 Laguna i året og de fleste vil være nettopp stasjonsvogn med diesel. Ingen umulig oppgave, for Laguna vil dra kunder på pris, komfort, plass og kjøreglede.

Renault Laguna 1.6
Pris: ca kr. 250.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 81 kW (115 hk) v/6000 o/min. 151 Nm v/4250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 459 x 173 x 143 cm. Akselavstand: 274 cm. Egenvekt m/fører: 1345 kg. Tillatt totalvekt 1900 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 407 liter (VDA).
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,5 sek.
Toppfart: 197 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,74 l/mil.
CO2-utslipp: 175 g/km.

Powered by Labrador CMS