Renault Laguna: Sikkert løft

To nye motorer for å møte den nære fremtidens utslippskrav, høyere sikkerhetsnivå og en forsiktig ansiktsløfting. Det er essensen av den nye Renault Laguna.

Publisert

Først publisert i BIL 6 - 1998.

Bortsett fra at nye Laguna får to nye motorer på menyen, er det en svært forsiktig fasadeendring Renault har gjort. Grunnen er i følge Renaults produktutviklere at kundene har gitt tilbakemeldinger om at de liker bilens utseende, selv etter fire år. Derfor ønsket ikke Renault å gjøre dramatiske endringer.

Selv om de synlige forandringene ikke er så store, fremstår bilen som mer moderne. Fronten er blitt "mer aggressiv" takket være større luftinntak under grillen, og frontlyktene er integrert med blinklysene. Baklysene er også nye. 15-tommers felger og støtfangere i bilens farge er også detaljer som bidrar til Lagunas nye utseende.

Lett og lyst
Innvendig finner vi at dashbordet har blitt "lettere" med lysere farger og ny utforming av rattet. Det finnes også lysere stofftrekk å velge i på interiøret. Dessuten har oppbevaringsrommene i dørene vokst samtidig som det er lagt inn to koppholdere i hanskeromlokket. Likevel er det sikkerhetsutstyret som etter vår mening er hovedgrunnen til at bilen nå fremstår som en rival til nye bilmodeller som Toyota Avensis, VW Passat og Mazda 626. Blant annet fordi sidekollisjonsputer og beltestrammere nå er standard, noe det bør være på moderne biler i denne klassen. På 1,6-litersversjonen er riktignok ikke sidekollisjonsputer standard før nærmere slutten av året. Som i nye Clio er Laguna nå utstyrt med det såkalte PRSsystemet (Programmed Restraint System) hvor kollisjonsputene virker i samarbeide med beltestrammere med innebygget belastningskontroll. I baksetet er det tre hodestøtter, hvorav den midterste kan skyves helt ned i seteryggen for å bedre sikten bakover. ABS-bremser og EBV (system for fordeling av bremsekraft) er standard på alle utgaver. Kollisjonssikkerheten er også bedret ved at fronten er forsterket.

Motorutvikling
Under panseret er det blitt to nye motorer å velge blant, hvorav den ene er felles med nye Clio, nemlig 1,6-liter med 16-ventiler som yter 110 hk. Motoren erstatter dagens 1,8-liter med åtte ventiler og 90 hk. I lange, seige motbakker må 1,6-literens turtall holdes oppe ved å geare ned et hakk, eller kanskje to, ellers vil den gi inntrykk av å ikke orke så mye. Både ytelse og dreiemoment når nemlig sine toppunkter ved relativt høye turtall.

Den andre nye motoren, som ikke kommer hit før mot slutten av året, er 1,8-literen med 120 hk, også den med 16 ventiler. Den erstatter dagens 2,0-liter med 115 hk. Selv om den nye motoren byr på mer krefter, har den lavere forbruk. Begge motorene tilfredsstiller de utslippskravene EU gjør gjeldende fra år 2000. Motorprogrammet vil også omfatte en 1,9 liter turbodiesel. Foreløpig er det bare 1,6-literen som er å få i den nye Laguna her hjemme, både i sedanen og stasjonsvognen. Sistnevnte ligger 8.000 kroner over sedanen i pris. Automatgear kan leveres i kombinasjon med to ulike motorer, enten sammen med den "gamle" 2,0-literen eller med den sekssylindrete3,0-literen.

På ett punkt har ikke Renault funnet det nødvendig å foreta endringer – med god grunn: Hjulopphenget henger så absolutt med i konkurransen med nyere biler. Det jobber mykt, stille og effektivt på de fleste underlag og bidrar til behagelige og forutsigbare kjøreegenskaper.

DETTE ER RENAULT LAGUNA:

Lengde: 450,8 cm. Bredde: 175,2 cm. Høyde: 143,3 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Bagasjevolum: 370 l. (VDA)

Powered by Labrador CMS