Renault Laguna

Renault er i ferd med å modernisere motorprogrammet sitt, og endelig får Laguna den 1,8-literen den fortjener.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Laguna har vært i gjennom en liten ansiktsløfting i år og samtidig er motorprogrammet overhalt. Vi har tidligere i år omtalt 1,6-literen på 110 hester. Den får nå følge av en 1,8-liter med 10 hester ekstra og et dreiemoment som øker med 11 prosent. Selv om dreiemomentet øker, trives motoren best med litt turtall. Faktisk føles motoren mer hissig en både hestekrefter og det noe anonyme utseendet på Laguna skulle tilsi.

1,8-literen har samme konstruksjon som i 1,6-literen. Det er bare sylindervolumet som er forskjellig. 0-100 km/t gjøres unna på 11,1 sek, men det er viktigere at det skjer på en behagelig måte. En langtur med to personer i bilen og litt bagasje ga motoren anledning til å vise seg fra sin beste side. Vogntog ble passert uten problemer og sjenerende støy forekom ikke. Men gearspaken ble brukt flittig, for motoren føles ikke så veldig sterk på lave turtall.

Renault ønsker ikke å ha noe dårligere image på sikkerhetsfronten enn sin tidligere samarbeidspartner Volvo. Laguna kommer derfor med 3-punkts sikkerhetsbelte på alle plasser. Sidekollisjonsputer, beltestrammere og hodestøtter spesielt laget for å avverge nakkesleng, er standard. Blokkeringsfrie bremser er også standard. Laguna har et kompakt bakhjulsoppheng, noe som bidrar til å gjøre den til en av de største stasjonsvognene i mellomklassen. Bagasjerommet tar 520 liter (VDA) opp til bakseteryggen. Legger du ned baksetet kan du laste inn nærmere 1.800 liter. Det store bagasjerommet til tross; du vil sannsynligvis ha fyllt det opp før nyttelasten på 670 kg er overskredet. Med en slik kapasitet burde automatisk nivåregulering vært standard. Men den må du betale 4.900 kroner for.

Ryddig og rent
Kupeen i Laguna domineres av rene flater. CD-spilleren kan gjemmes bak en stor luke og et tekstvindu midt på dashbordet viser hvilket spor du spiller. En rattmontert fjernkontroll gjør betjeningen enkel. Førersetet er regulerbart i høyden og har en enkel, men virkningsfull korsryggstøtte. Ved å vri en spak på siden av setet, presser man ut seteryggen i større eller mindre grad. Rattet er justerbart i lengden. Med høydejustering i tillegg, ville det vært perfekt.

Utstyrsnivået i Laguna er ellers som vanlig for prisklassen. Elektrisk drevne speil og vindusheiser er standard. Klimaanlegg er ikke standard, noe flere av konkurrentene har. For 230.000 får du en av klassens mest rommelige stasjonsvogner. Laguna har vært på markedet i noen år, men den lille ansiktsløftingen i vår, samt de nye motorene, har bragt den på høyde med sine nærmeste konkurrenter.

RENAULT LAGUNA 1.8:
Motor: 4-sylinderet rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1783 ccm. 88 kW(120 hk) v/5.750 o/min. 165 Nm v/3.750 o/min. Kompresjon: 9,8:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 196/65 R15.
Mål: Lengde: 462,8. Bredde: 175,2. Høyde: 150,6. Akselavstand: 267,0. Sporvidde f/b: 148,1/146,6.
Egenvekt u/fører: 1.310 kg.
Volum: Bagasjerom (VDA): 520 liter . Tank: 66 liter.
Aks. 0-100 km/t: 11,1 sek.
Toppfart: 195 km/t.
Forbruk by: 10,8 l/mil.
Forbruk landevei: 0,65 l/mil.
Forbruk snitt: 0,77 l/mil.
Pris: kr 229.680,-.
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

Powered by Labrador CMS