Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Brukbar sikkerhet
Laguna hadde én kollisjonspute i 1994, men fikk to puter året etter. Sideputer kom i 1998. Da var også ABS-bremser standardutstyr på alle. Dørbjelker, beltestrammere og solid karosseristruktur bidrar til god sikkerhet. Ifølge svenske Folksams statistikk basert på virkelige ulykker, er Laguna 40 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen.

I Euro NCAP crashtesten fikk Laguna middels karakter, tre stjerner, hvorav den ene i parentes fordi det var en viss fare for dødelig skade.

Laguna 1995
Motor: 1,8/95 hk. Toppfart og aks.: 180 km/t. 0-100 km/t: 14,0 sek. Forbruk: 0,88 liter/mil.
2,0/115 hk: 200 km/t. 10,6 sek. 0,89 l/mil.
2,0/140 hk: 200 km/t. 9,9 sek. 0,91 l/mil.
3,0/170 hk V6: 212 km/t. 8,6 sek. 1,1 l/mil.
Lengde/bredde/høyde: 451/175/144 cm. St.vogn: 462/175/145 cm. Akselavstand: 267 cm.
Bagasjevolum: 5-dørs: 452-1334 liter. St.vogn: 520-1782 liter.
Egenvekt: 1275-1465 kg.

Fra år til år
1994: Laguna lanseres som 5-dørs kombi. Motor: 1,8/2,0/3,0 V6.
1995: Utvider med forlenget stasjonsvogn og 140-hesters 2-liters Volvo-motor.
1997: V6-utgaven utgår i Norge. ABS-bremser standardutstyr (før 6.500 kr tillegg).
1998: Ansiktsløfting. Forbedret sikkerhet. Nye 16 ventilers motorer: 1,6/110 hk: 183 km/t. 11,9 sek. 0,77 l/mil. 1,8/120 hk: 195 km/t. 11,1 sek. 0,81 l/mil.

Powered by Labrador CMS