Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4
Lamborghini Asterion LPI 910-4

Lambo med forhjulsdrift

Nå har det tørna for Lambo. De viser en konseptbil som blant annet gir inntrykk av avmålthet og god smak. Men den mangler ikke krefter. Merkets sterkeste så lang.

Publisert Sist oppdatert

Asterion LPI 910-4 heter den nye modellen. Og alle som kan lese Lamborghinikoder ved at dette betyr en motor på 910 ps (i vanlig språk betyr det 898 hk, men det holder det også), som er plassert Longitudinale – på langs, Posteriore et sted bak der.

Den nye bokstaven, I, betyr selvfølgelig Ibrido – Hybrid, og 4-tallet betyr firehjulsdrift. Resten av navnet, Asterion, har vi jo allerede forklart.

Fire motorer
Men, her er det mer enn det man vanligvis oppfatter. For det dreier seg om fire motorer – en V10 og tre elektriske. Og det dreier seg om en helt annen firehjulsdrift enn den du finner i de vanlige Lamborghiniene.

For her driver den velkjente V10-motoren (5,2 liter, 602 hester – slik den opptrer i Hurracan) bakhjulene, og får hjelp av en elmotor som er pakket inn i den syvtrinns dobbelt-clutch girkassen.

De to andre elmotorene driver hvert sitt forhjul, og derved får man også en torqe-vectoring, kall det gjerne ideell dreiemomentfordeling, for å sikre at bilen tar den retningen den er ment å ta.

Du kan imidlertid velge å bruke bare de to motorene foran, når du skal skli stille ut på brygga, for eksempel – og dermed har vi Lamborghinis første forhjulsdrevne.

Effektive hester
Til sammen yter disse elmotorene – den bak inkludert - 296 hester, og alle kan hentes ut på en gang, slik at for en gangs skyld i en hybrid kan du legge sammen alle ytelsene og komme frem til det meste som noen gang er presentert av en landeveis-Lamborghini.

At konstruktørene slipper å bruke volum på drivaksler forover, betyr at det er frigjort plass til en forholdsvis skikkelig batteripakke.

Strømbeholderne gir nok til at du kan klare 160 km/t i toppfart, men da skal du selvfølgelig ikke regne med 50 kilometer rekkevidde. Disse 50 km er imidlertid mye mer enn for eksempel hybrid-fetteren fra Stuttgart, 918, kan klare.

Batteriplasseringen, sier ingeniørene, er ideell for vektfordelingen, og beskytter den dyre pakken ved eventuelle krasj.

Gjerrig - på papiret
Det fortelles at nedsiden av 3 sekunder er det det tar å nå 100, og at toppfarten er 360 – eller, det tallet er jo litt morsommere: 199 mph.

Og enda viktigere for dere som skal regne ut avgiften på denne, CO2-komponenten skal beregnes ut fra 98 gram CO2 pr. km. Hvilket selvfølgelig tilsvarer et bensinforbruk ingen kan tro på (0,41 liter/mil).

Men alle disse tekniske finessene hører til i den ene skuffen. Den andre skuffen er egentlig full av enda større overraskelser. For vi skulle jo tro at den vanlige holdningen i Sant’Agata Bolognese er at nå skal vi gå rett i strupen på LaFerrari, McLaren P1 og Porsche 918.

«Hverdagsbil»
I stedet sa Stefan Winkelmann, Lambo-sjefen, da han presenterte den i går kveld, at dette er en bil som er beregnet for dag-til-dag komfortabel krusing og ikke en bil som er bygget først og fremst for ekstrem ytelse og racing-aktig handling.

Hallo!

Bilen har jo til og med fått normale dører!

I forhold til da han presenterte for eksempel Veneno og Egoista – ganske ekstreme konsepter – virker det som han nå har en hvilepuls på rundt 13.

Noe må ha skjedd der nede på Bologna-kanten, for det sies også klart fra at denne bilen er designet hele veien i designsenteret på fabrikken og ikke av noen mykbiljåler i Milano/Torino-området.

Årsaken kan jo være noe så gledelig enkelt at de har bestemt seg for å gjøre noe virkelig annerledes.

For å overraske.

Soft
La oss være enige om at dette er en soft bil, den har noe av det myke fra Miura over seg, spesielt helt i front og med den prominente frontruta. Heldigvis finner vi imidlertid spor av de klassiske hexagon-temaene også, bakvinduene for eksempel.

Verken 20-tommerne foran eller 21-tommerne bak virker overdrevne de heller, og man har unngått å gjøre noe overdramatisk ut av den aktive kjølingen via en tre-delt titan-grill over luftinntaket foran.

Like avmålt er interiøret, der vi slipper unna racerbil-Alcantara og store flater kullfiber – selv om det er masse lette materialer som carbon om bord. Noe måtte jo gjøres for å kompensere for hybridaggregatets ekstra 250 kg.

Utypisk
Og vi ser at A stolpene er rakere enn vanlig, skulle ikke forundre meg om det også gir innbyggerne muligheter til å sitte litt rettere. Ofte er det mer komfortabelt.

Og dersom det virkelig er god sikt rund baut her, har vi en egenskap Lamborghini ikke har tilbudt siden de første 350 GT.

Det tre-ekede rattet sies å ha direkte Miura-assosiasjoner. Men Miura hadde ikke tre knotter på styret, med Zero for helelektrisk, Ibrido for kombinasjonen av hele orkestret, og Termico for bare bensingulperen.

Ren Lambo
Det presiseres at her er det Lamborghinis egen teknologi som er brukt rund baut (ikke noe Porsche eller Audi altså) og at det er Avantador som ligger under det hele.

Hvilket er en annen måte å fortelle at dette er ikke noe statisk engangs-tilfelle, men er en bil som faktisk kan bli produsert i morgen.

Så hvilken kommer først? Denne, eller SUV-forslaget Urus?

Jeg vet hva jeg håper på.

Powered by Labrador CMS