-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hissigere Aventador
Lamborghini har gitt sin Aventador en liten facelift. Nå heter den Aventador S.
Joda, Lamborghini selv kaller det en «ny generasjon Aventador», men kom igjen; dette er en ansiktsløftning – og ikke en spesielt omfattende en heller.
I hvert fall ikke på utsiden.
Fronten har fått nye elementer inspirert av diverse konseptbiler fra Sant’Agata. Selv får jeg et hint av Corvette C7 også i den nye fronten, men det er kanskje bare meg.
Nye luftinntak og -utslipp har sørget for aerodynamiske forbedringer; mer marktrykk og bedre kjøling.
Mer interessant er det at også Lambo har hoppet på trenden med firehjulsstyring. Både Porsche og Ferrari har det på flere modeller – og til og med folkemodeller som Renault Megane.
Ego
Nytt er også Aventador S’ kjøremodi. Strada, Sport og Corsa «kjenner vi» fra tidligere, men nå er også en egen individuell modus, hvor føreren kan tilpasse en egen modus helt etter eget forgodtbefinnende. Dempere, styring, girkasse-programmering, motorkarakteristikk og elektroniske hjelpemidler kan tunes til førerens eksakte preferanse.
Navnet på denne individuell-modusen? Det er naturligvis Ego!
Jeg skulle likt å være flue på veggen dersom en Megane-eier og en Aventador S-eier noen gang skulle befinne seg i samme sosiale setting, og begynne å prate bil.
- Jeg har firehjulsstyring og fire kjøremodi i min Aventador S.
- Hah! Jeg har firehjulsstyring og fem kjøremodi i min Megane diesel!
Nåvel, det viktigste i enhver Lamborghini er motoren (det vil si; de som kjøper Lambo i for eksempel Los Angeles bryr seg nok mest om show-off-faktoren) – og her har det skjedd ting.
Flere hester
Aventadors fulle navn inkluderer jo LP700-4 – nå hadde det vært LP740-4 som gjaldt, om Lambo valgte å bruke det.
Effekten er nemlig økt til 740 hestekrefter; nesten like mye som spesialutgaven Aventador SV.
SV betyr «Super Veloce» – superhastighet – og den nye S-en mangler ikke fartsressurser i hvert fall.
2,9 sekunder til 100, 8,8 til 200 og 24,2 til 300.
Skulle du ha mer asfalt igjen, stopper ikke den digitale speedometernåla før 350 kilometer i timen!
Det hjelper at den svære bilen ikke veier mer enn 1575 kilo (tørr). Man vil jo ikke overbelaste den 6,5 liter store V12-motoren heller …
Sylinderkutt
Apropos belastning; ved lav belastning vil motoren skru av den ene sylinderrekka, slik at den «bare» kjører med seks sylindre. Start/stopp-funksjon har den også. Miljøbil, si.
690 Newtonmeter dreiemoment høres nesten litt lite ut i en V12-er med 740 hestekrefter – men husk at det ikke er noe sugehjelp i denne motoren, verken turbo eller kompressor.
Den lave vekten er blant annet oppnådd ved å redusere vekten på eksosanlegget med 20 prosent, og med det nydesignede anlegget lover Lamborghini enda råere lyd fra en allerede rå V12-er.
Ble du fristet av herligheten? I Europa er anbefalt utsalgspris €281.555 – eller rundt 2,6 millioner kroner, litt avhengig av hvilken dagsform euro-kursen har i bestillingsøyeblikket.