Nystriglet arbeidshest

På Fuerteventura

Publisert Sist oppdatert

Toyota LandCruiser

Først publisert i Bil 2/3-2008.

Den japanske firehjulstrekkeren har gjennom de siste tiårene tatt over som førstevalg for mennesker og organisasjoner som skal ferdes på steder der det nesten ikke finnes veier. Enten man er der i fredelige hensikter som hjelpeorganisasjoner eller for å utøve makt på den ene eller andre siden av en konflikt. Siden det første eksemplaret i 1951 har over fem millioner biler rullet av samlebåndet.

Utenom det vanlige

Etter å ha klatret opp og ned fjellene på Fuerteventura med nye Land Cruiser får vi bekreftet at dette er en bil som ikke lar seg stoppe av svært karrige veier, samtidig som den er svært komfortabel på alt som ligner på landevei.

Med en egenvekt på over to og et halvt tonn er det
imidlertid ikke overraskende at bilen viser svakhet om man skulle finne på å prøve seg på noe som ligner på sportslig kjøring. Da hjelper det bare delvis med fikse elektromekaniske løsninger under skallet. Bilen vil krenge og dukke under skarpe svinger og hard oppbremsing.

Bilen har imidlertid fått betydelig bedre styrefølelse enn hos forgjengeren, og man trenger ikke å være spåmann for å fastslå at Toyota har laget en bil som vil gi eiere av dagens store Land Cruiser et gedigent kjøpetryne.

Forkortelser for viderekomne

En gjennomsnittlig Toyotaselger kommer til å høres ut som han lider av talefeil når han skal ramse opp elektronikksystemene som finnes i nye Land Cruiser. HAC, DAC, VSC, ATRAC, VGRS, AVS, AHC, og KDSS. Legg til Crawl Control og Torsen og forvirringen kan bli total.

Det er imidlertid slik at alt dette sammen bidrar til å gjøre bilen til kanskje det mest potente terrengkjøretøy for bruk på vanlige veier.

HAC er bakkestart for dummies – når du mer ligger i førersetet enn sitter, og du føler deg som om du er på vei opp mot himmelen, sørger den for at du ikke ruller bakover.

DAC er det motsatte – når artikkelforfatteren svettet og trodde han skulle ramle ut av frontruta ned de bratteste bakkene, var det bare å stole på dette avanserte systemet.

VSC er rett og slett Toyotask for ESP.

A-TRAC står for Active Traction Control og gir deg bedre feste når du har valgt lavgear. I stedet for å redusere motorkraft slik tradisjonell antispinn gjør, fordeler den bare kraften til det hjulet som har best feste.

VGRS er variabel utveksling på styringen. Det gir mer stabilitet på motorvei, og mindre behov for ratting i terrenget.

AVS og AHC skal bidra til mindre krenging. Det bidrar også til at hjulene har mest mulig bakkekontakt i terrenget.

KDSS: Enda et antikrengesystem. Det justerer stabilisatorstagene både foran og bak etter hvordan du kjører.

Crawl Control kunne nesten like gjerne vært kalt klatrekontroll. Du vrir på et hjul og velger 1, 3 eller 5 kilometer i timen, og så er det bare å styre. Tar seg opp og ned helt sensasjonelt bratte skrenter og steinurer. Finnes foreløpig bare til bensinmotoren.

Torsen er differensialen som Toyota og Lexus har videreutviklet kraftig de siste årene. På Land Cruiser fordeler den kraften med 40 prosent frem og 60 prosent bakover, men kan justeres til 60 prosent forover og til 70 prosent bak.

Høyt gulv

Baksetet i Land Cruiser preges fremdeles av det høye gulvet som gjør at folk med litt lengde blir sittende med knærne høyere enn man skulle ønske seg. Det er imidlertid god plass i lengderetningen, noe som kompenserer en del for problemet.

Fører- og passasjersete foran er det ikke stort å klage over. Gode, store sitteputer, om enn noe dårlig sidestøtte når det heller som mest.

Resten av interiøret har fått en oppgradering fra foregående versjon. Absolutt alt er stort i Land Cruiser – selv om du vil kjenne igjen en del av knapper og betjening fra andre Toyota eller Lexus-modeller – er alt gedigent dimensjonert. Her kan du stort sett betjene alle knapper med polvotter på.

Tøffe konkurrenter

Eksteriørmessig har man ikke tatt store sjanser – eller kanskje er det akkurat det man har – bilens utseende kunne like gjerne vært fem år gammelt. Man har stilt inn siktet på biler som Range Rover, Touareg og Mercedes GL, og må tåle å sammenlignes også på design – der ligger Land Cruiser noen hakk bak.

Det er ikke tvil om at konkurrentene er mer sofistikerte og byr på mer luksus. Men selv om en og annen Land Cruiser vil stå parkert i hyttefeltene på Hafjell og i Hemsedal, er det trolig de som har behov for en ekstra tøff bil både til yrke og fritid, og litt mindre behov for å vise seg frem, som velger Land Cruiser.

Med en startpris som personbil på 1.299.900 for Land Cruiser med diesel, og 1.311.700 med bensinmotor, er det kanskje ikke så rart at man forventer at de fleste bilene i Norge vil selges som varebil. Da er startprisen på henholdsvis 724.500 og 816.000 kroner.

Bilen er tilgjengelig i Norge nå, og Toyota-importøren legger lista høyt, de satser på å selge 70 nye Land Cruisere i 2008.

Alle biler som selges i Norge vil ha utstyrsnivå Luxury Grade, noe som betyr at det eneste du trenger å bestemme deg for er om du vil ha bensin eller diesel – og om du vil ha soltak.

TOYOTA LAND CRUISER V8
Pris fra: 1.299.600.
Pris varebil fra: 724.500.
Bensinmotor: V8, 4664 ccm, 288 hk v/5400 o/min, 445 Nm v/3400 o/min.
Dieselmotor: V8, 4461 ccm, 265 hk v/3400 o/min, 650 Nm v/1600–2800 o/min.
LxBxH: 4,95 x 1,97 x 1,91 m.
Akselavstand: 2,85 m.
Egenvekt m/fører: 2515 kg (B) 2600 kg (D).
Hengervekt: 3500 kg.
Aks. 0–100 km/t: 9,5 sek (B) 8,2 sek (D).
Forbruk/utslipp: 1,44 l/mil, 340 g/km (B), 1,02 l/mil, 270 g/km (D)

Powered by Labrador CMS