Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport

Bilen for de store anledninger

Med Range Rover Sport utstyrt med V8 dieselmotor og 272 hk, når du virkelig nye høyder. Dette er definitivt bilen for de store anledninger.

Publisert Sist oppdatert

Allsidig
De ekte firehjulstrekkene tar deg til plasser du ikke ante det var mulig å kjøre med bil. Du tror det faktisk ikke før du faktisk har kjørt dit selv.

Med kraftfulle motorer, luftfjæring som gjør det mulig å løfte bilen, reduksjonsgear og avansert styring av motorkreftene til de av hjulene med best feste, krabber de fram som ei fjellgeit. Dagen etter kjører du i finstasen med samme bilen til operaen.

Det er akkurat slik Range Rover Sport med ny V8 dieselmotor er. En stor og deilig luksusbil av ypperste britiske klasse med tilstrekkelig kraftoverskudd til å flytte 2,7 (!) tonn bil. Nesten som et bibliotek på hjul.

Rå kraft
Ford har til sine luksusbilmerker Land Rover/Range Rover og Jaguar tatt fram en V8 dieselmotor med 3,6 liters volum, 272 hk i ytelse og 640 Nm i drakraft. Allerede ved 1250 o/min yter motoren over 400 Nm! Til 100 km/t fra stillestående drar dette på 9,2 sekunder og toppfarten oppgis til 209 km/t.

Sammenliknet med TDV6 øker motoreffekten og drakraften med mer en 40 prosent - samtidig som forbruket bare øker med 11,3 prosent.

Blir straffet
Men nå har vi samtidig berørt medaljens bakside. Miljøforkjempere vil sannsynligvis nok en gang stemple Range Rover som miljøsvin av verste klasse.

Selv om dieselutgaven slipper ut 20 prosent mindre CO2 enn den kompressormatede bensinmotoren (4,2 liter/400 hk/560 Nm), snakker vi fortsatt om et forbruk på 11,3 liter/mil i gjennomsnitt og 299 gram CO2 per km i utslipp. Slikt straffes med 83.353 ekstra avgiftskroner neste år.

Da snakker vi om en startpris rundt 1,3 millioner kroner når nyttårsrakettene daler inn i 2007.

Gammel kjenning
Nå vil du kanskje innvende at det meste av dette har du lest før. Ja, naturligvis er Range Rover med V8 dieselmotor gammelt nytt for BilNorges lesere.

Land Rover har jo egentlig bare flyttet den noen måneder gamle drivlinjen fra Range Rover over i Range Rover Sport. Vårt poeng er bare at Sport-varianten har mer veiorientert kjøredymanikk enn den originale Range Rover, uten å gi avkall på terrengegenskapene.

Det er derfor vi uten å nøle utroper Range Rover Sport til en av de aller beste off/onroad kjøremaskiner – for de ytterst få som kan ta seg råd til nyte det.

FAKTA OM RANGE ROVER SPORT TDV8:

PRIS: Fra ca 1,3 mill i 2007

MOTOR:

8-sylindret V-motor, 3630 ccm/272 hk (4000 o/min), 640 Nm/2000 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 4,79 x 1,93 x 1,82 m

Akselavstand: 2,75 m

Bakkeklaring: 17 - 23 cm

Vadedybde: 70 cm

Vekt: Fra 2675 kg

Maks tauevekt: 3500 kg

Bagasjerom: Maks 2013 l

Dekk: 255/70R19 – 275/40R20

YTELSER:

Aks. 0 – 100 km/t: 9,2 sek

Toppfart: 209 km/t

Forbruk(EU): 1,13 l/mil

CO2-utslipp: 299 g/km

Powered by Labrador CMS