-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Range Rover den Femte – Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Utrolig meget henger på denne bilen. Ikke fordi det blir en volumselger av dimensjoner, men fordi fabrikken har tatt et valg som kan være helt avgjørende for Jaguar og Land Rover sin fremtid. Nettopp denne bilen er et symbol på det.
Gerry McGovern har aldri vært min favoritt-designer. Stålkontroll på det han driver med, ja visst, men det har vært litt for mye Saville Row-profil og Eero Saarinen-møbler fotografert hjemme i McGovern House, hans egendesignede Bauhaus-stil bolig.
Pompøs og ganske villig til å se på seg selv som en lokal Frelser er tydelige karakteregenskaper, og kretsen rundt ham later til å la ham få lov. Bare hør på jobb-titlene: Han overtok ansvaret for Jaguar Design også, etter å ha ledet Land Rover Design siden 2004, og ble ‘Chief Creative Officer’.
I tillegg er han Executive medlem av the Jaguar Land Rover Board, og i 2020 ble han også medlem av Jaguar Land Rover Board of Management.
Ta også med at han ble Professor ved Royal College of Art in London. I 2016 ble han æresdoktor ved Coventry University der han i sin tid studerte industri design, og i fjor fikk han en OBE, Order of the British Empire av dronningen.
Sikkert fortjent, og som sagt, jeg krangler ikke med designjobbene hans, selv om jeg er veldig i tvil om denne siste. Men det jeg definitivt ikke liker er hvordan han har snakket ned forgjengerne. De som jobbet hos Jaguar har åpenbart alle vært komplette moroner.
Det ante meg at dette ville komme da først Wayne Burgess forsvant i 2018. Innbarka Jaguar-mann som presenterte ‘sin’ i-Pace i Oslo noen måneder før han kuttet navlestrengen.
Så sa Ian Callum takk for seg. Designsjefen som hadde utført undere for Jaguar siden han kom dit i 1999.
Julian Thomson som hadde vært ansvarlig for fremtidskonstruksjoner, blant annet en lang serie applauderte konseptbiler, ble sjef. Det varte noen måneder, så meldte han også avgang.
«Den gamle Jaguar-strategien hemmet utviklingen … Se på alle Jaguarene fra de siste årene der det åpenbart ikke gikk an å gi bilene de proporsjonene de fortjente på grunn av plattformene… Grunnen til at jeg ikke blandet meg inn i Jaguar tidligere, var fordi strategien ikke ga merket en sjanse til suksess» er noe av det han sier i et ferskt intervju med Road Rat.
Der han også beskriver sin fremtidige design-strategi:
«Jaguarer må være fuck-me-åpenbaringer som etterlater deg måpende. De må ha med seg en følelse av dette helt nye, det du aldri har sett før.»
Store urskiver på håndleddet og stor i kjeften – begge deler like nødvendig i denne kniv-i-ryggen bransjen.
Men det er dette med ‘aldri sett før’ som gjør meg spesielt spent nå. Kan han det tro? For det han forteller med den bilen som blir presentert i dag, viser i hvert fall at han klarer å ta vare på en tradisjon.
For meg er Range Rover helt parallell med Porsche 911.
Begge utviklet over lang tid – Range Rover siden 1970. Og begge utviklet så forsiktig at ved hvert modellskifte var du aldri i tvil om hvor denne kom fra.
Men sett første og siste generasjon ved siden av hverandre, og du ser tydelig at her har det skjedd store ting underveis, selv om det var nesten umerkelig da det skjedde.
Se stort bildegalleri i vår forhåndsomtale av nye Range Rover
Når det gjelder Range Rover er det høyde, masse og minimalt overheng foran som er med på å gi den design-særpreg – maksimalistisk ytre og minimalistisk stil, dessuten ser du ganske mye himmel når du ser under bilen.
For ikke å snakke om overflatebehandlingen. Måten disse enorme sideflatene er behandlet på er mesterlig. Hadde du funnet en stor nok gran, kunne du hengt opp en rekke av disse bilene der, som lekre, elegante julekuler.
I mine øyne er dette den mest komplette, mest sammenhengende enheten ute i luksus-offroad-SUV land. Men det er allikevel noe som nagger meg.
Dette er en bil som kanskje er ideell for 2022, men skal en bil på vei inn i fremtiden veie 2,5 tonn, være høy som Sun Mingming (spilte basket på Maryland Nighthawks med 79 på ryggen) og skal den attpåtil se ut som en uinntakelig festning?
Jeg vet ikke om avmålt, diskret, tilbakeholdende er månedens smak i Holmenkollåsen.
Jeg frykter kanskje at den nye hyperaggressive Concept XM fra BMW i større grad er dagens aktuelle formspråk.
Så hvis McGovern har bommet med denne Range Roveren, frykter jeg virkelig for hva som vil skje med Jaguar.
Men hvis han truffet blink med denne frykter jeg Jaguar-fremtiden enda mer. For det er ikke et gram, ikke en centimeter, av denne bilen som antyder noen fuck-me-åpenbaringer med følelser av dette helt nye, det du aldri har sett før.