-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Shooting Brake på ramme alvor
Man skulle tro at den nygamle karosseriformen Shooting Brake burde inneholde noe å skyte med. Holland & Holland gjør noe med det.
Mercedes-Benz er blant dem som har begynt å bruke den gamle karosseriform-betegnelsen Shooting Brake igjen.
Men som navnet sier ligger opprinnelsen i noe man kunne skyte med eller fra, det var jo opprinnelig de spesialbygde bilene engelske godsherrer kunne bruke når de skulle på jakt.
Nå kaller ikke Holland & Holland sin spesialutgave av Range Rover for en Shooting Brake, selv om de kunne gjort det med større rett enn de fleste.
Superluksuriøs
Sammen med Land Rovers Special Vehicle Operations har de i hvert fall utviklet en luksus-versjon som nok utluksusversjonerer det som har eksistert av luksusversjoner før.
Man har for sikkerhets skyld tatt utgangspunkt i Autobiography Black-utgaven – det sier seg selv at en så corny navn forteller at dette er toppen av kransekaken – og så tar man det derfra.
Det har skjedd masse både med eksteriøret (ikke minst den egne grønne Holland & Holland-fargen) og innvendig der man til fulle utnytter denne bilens ekstra akselavstand. Valnøtt her og der og 17-graders lenbare seterygger bak er blant detaljene.
Men foreløpig har vi ikke sett noe til Holland & Hollands virkelige spesialiteter.
Overklasseprodusent
De har laget skyteutstyr for engelsk overklasse siden 1835, og har senere sklidd ut i annet luksusutstyr også for et i økende grad internasjonalt klientell, men det er ting som sier bang som fremdeles står i sentrum for virksomheten.
Innvendig vil du derfor finne, både som broderier i det fineste skinn, og som metalldetaljer på for eksempel dørene, eksempler på Holland & Hollands praktfulle gravør-arbeid. Du kjøper jo ikke en hagle derfra uten å ha fått din eget private acantus-baserte gravyr på plass.
Det er en rekke dekorative Holland & Holland assosiasjoner gjennom hele det innvendige, men det som virkelig skiller denne bilen fra andre over-the-top versjoner er bagasjerommet.
Våpenskap
Der finner du et skinntrukket aluminiumsskap med skreddersydd Alcantara-interiør. Skreddersydd spesielt for dine to gønnere som selvfølgelig er spesialprodusert sammen med bilen.
Skapet er montert på et sleide-gulv slik at det hele blir lett tilgjengelig når du trenger det. Dessuten er gulvet sterkt nok til at du kan sette deg på det når du skal skifte fra møkkete jakstøvler til håndsydde kjøresko igjen.
Det jeg imidlertid syns mangler er en åpenbar løsning for transport av slaktet – for man er vel ikke ute i skogen med et sett Holland & Holland bare for å more seg.
Kanskje er det imidlertid en selvfølge at følgere i andre biler tar seg av produksjonen?
Begge de involverte lover at dette skal bli en vare. Til sammen skal det bygges 120 slike de neste tre år.
Range Rover tilbyr fritt valg hva angår drivlinjer, mens Holland & Holland tilbyr fritt valg hva angår skyteinstrumenter.