-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilen som har alt
Lexus nye LS460 har alt du kan drømme om. Den er fullspekket med elektronikk og komfort. Bilen er en liten festning av sikkerhetsutstyr.
Men det teknisk fullkomne til tross - bilen er uten sjarme og dynamikk. Dette er en bil du ikke kjører – du holder bare i rattet. Lexus LS460 er en glider og det er kanskje ikke tilfeldig at bilen er laget i hovedsak for frakt av hovedpersonen i det gedigne baksetet.
Lexus LS460 er bare en liten forsmak på den virkelige revolusjonerende bilen som kommer neste år. Da kommer nemlig LS600h med en hybridløsning verden ikke har sett maken til. Med kombinasjonen av V8 og elmotor – med firehjulstrekk som standard.
Det har nemlig pussig nok ikke billigmodellen LS460. Og takket være norske bilavgifters bonus til hybridbiler kan den avanserte LS600h få nesten den samme prisen. Så den personen som vurderer å legge 1,4 millioner kroner på bordet for en Lexus, bør vente til hybridmodellen kommer.
For det er ingen kø av kunder etter biler i denne prisklassen. Siden LS først ble lansert i Norge i 1989/1990 er det solgt 34 biler. Og trekker man i fra de bilene importøren selv har tatt ut som sjefsbiler – så blir det ikke mange nye til kunder. Lexus regner med å selge en eller to nye LS i året.
Har alt + litt til
Lexus LS skal være det ypperste av det ypperste. Den er Japans flaggskip og den har ikke bare kvalitet som overgår det meste – den er så pakket med utstyr og elektronikk at man nesten må på kurs for å lære hvordan alt fungerer.
Hovedvekten er lagt på at føreren skal få alle former for assistanse. Skulle det skje noe uforutsett på veien, så skal føreren få hjelp.
Det betyr ikke at bilen overtar der føreren svikter. Du må selv ta avgjørelser. Men takket være alt fra mikrobølgeradar som registrer om det er noe som ikke skal være der foran i kjørebanen, til variabel utveksling av styringen slik at bilen reagerer raskere på ordre fra føreren, skal du unngå trøbbel.
Det er setestrammere som blir effektive om bilen registrer en fare, samt driver monitoring system som overvåker førerens hodebevegelser. Skulle føreren se til siden og det oppstår en farlig situasjon foran bilen, vil systemet for pre-crash tre i funksjon. Og mikrobølge-radaren har integrert infrarødt kamera som oppdager hindringer selv midt på natten.
Lexus hevder at systemet vil registrere om det er en elg i lende foran bilen. Radaren vil oppdage og gi beskjed til føreren at det er en gjenstand i bevegelse foran bilen - inkludert utenfor veien.
Står bilen stille eller ruller sakte, vil scannere på bilen registrere om noe skummelt er i ferd med å skje. Oppdages en mulig kollisjonsfare, iverksettes automatisk pre-krasj funksjonen som bl.a. beveger hodestøttene framover for å beskytte førerens og alle passasjerenes hoder fra alvorlige whiplash skader.
Så perfekt at den blir kjedelig
Bilen blir på mange måter så gjennomført perfekt at den blir kjedelig. Noe av gleden ved å kjøre bil forsvinner. Man sitter der bare behagelig og dannet bak rattet omgitt av verdens beste lydanlegg med 19 høyttalere.
Alt bare glir forbi som i en film. Inne i bilen er det ikke en lyd å høre fra motor eller trafikken for øvrig. Man er fullstendig innelukket i sin egen Lexus-verden. Men er man glad i å kjøre bil, er ikke dette det rette kjøretøyet.
Det er to typer som velger luksusbiler. Det er de som helst foretrekker å ta toget fra Oslo til Geilo om kjøreforholdene blir vanskelig. Og så har du han eller hun som håper det skal bli krevende veier for da blir kjøreturen mer krevende. Lexus LS er for den første typen.
FAKTA LEXUS LS460
PRIS: kr 1.404.000,-
MOTOR:
8-sylindret V-motor. 4608 ccm. 280 kW (381 hk) v/1600 o/min. 493 Nm v/4100 o/min. Automatgear.
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 503 x 187 x 146 cm
Akselavstand: 297 cm
Egenvekt m/fører: 1945 kg
Tillatt totalvekt: 2495 kg
Dekk: 235/50R18
Bagasjerom: 510 liter (VDA) (400 med aircondition i baksetet).
Tankvolum: 84 liter.
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 5,7 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,11 l/mil.
CO2-utslipp: 261 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Jaguar XJ.