Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

Ny Polo i Norge

Vi har kjørt de første utgavene av ny Polo i Norge. Bilen er på plass hos din VW-forhandler i løpet av noen uker og blir mer velutstyrt enn sin forgjenger.

Publisert Sist oppdatert

Selv om det dreier seg om en facelift, tre år etter lansering av dagens Polo, er det snakk om relativt omfattende endringer. Den er forlenget med 19mm og har fått akselavstanden strukket med 5mm - uten at dette har påvirkning på innvendige mål. Bilen har fått en ny front som viser VW’s nye ansikt med V-formet grill, trapesformede lykter og store luftinntak (ala Passat). Den har også blitt snillere mot myke trafikanter, noe som bør gi ekstra poeng når den skal gjennom en ny Euro NCAP kollisjonstest.

Mer utstyr
Blinklysene er integrert i hovedlyktene og speilhusene slik at alle oransje glass er fjernet. Bak har Polo fått en ny bakluke hvor vinduet er buet i nedkant. I tillegg er lyktene fornyet. Utstyrsnivået er hevet og alle modeller har nå fabrikkmontert radio/CD med 4 høyttalere, elektriske vindusheiser foran og sentrallås. De fleste (unntatt 1,2/55hk) har også manuelt klimaanlegg, ESP antiskrens og ASR antispinn.

Polo leveres med tre eller fem dører, fem alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. 5-trinns manuell gearkasse er standard på alle modeller. Billigste Polo får en pris på kr 141.480 i 3-dørsutgave og 144.360 med fem dører. Da får du imidlertid en svært ribbet bil med 55-hesters motor som kun har interesse for stat og kommune.

For by og landevei
Vi kjørte to forskjellig utstyrte 5-dørs 1,2-litere med 65hk, variantene som vil utgjøre hovedvolumet av de 2200 bilene Harald A. Møller regner å selge i år. Comfortline er utstyrsnivået de fleste velger, og som navnet antyder er det her lagt vekt på komfort – noe som innbefatter gode seter samt en rekke praktiske oppbevaringsrom og koppeholdere. Modellen har en pris på kr 177.800 – omtrent det samme som sin forgjenger på tross av at utstyrsnivået er hevet.

De som ønsker en mer sportslig utstyrt småbil velger Sportline som byr på sportsseter med god sidestøtte, 3-eket tykt og behagelig sportsratt med skinn, skinntrukket gearspak og håndbrems samt et understell som er stivet og senket med 15mm. Denne utstyrsvarianten har en prislapp på kr 182.970. Ønsker du metallic lakk og automatisk klimaanlegg som vår bil hadde, må du ut med henholdsvis kr 7.300 og kr 2.950 i tillegg.

Polo er sammen med Toyota Yaris toppselgerne blant norske småbiler. Den er en typisk bybil som i hovedsak kjøpes av kvinner. Støydempingen er bra, og selv på norsk motorvei i maks tillatt hastighet kan to personer føre en normal samtale uten å anstrenge stemmen. Dessuten er Polo en bil som har høy annenhåndsverdi siden kunder formelig står i kø for å kjøpe den populære småbilen brukt etter 2-3 år. Mer om nye Polo kan du lese i juni-utgaven av BIL.

Priser nye Polo:

Variant

3-dørs

5-dørs

TRENDLINE

1,2 – 55hk

141 480

144 360

TRENDLINE
EXTRA

1,2 – 55hk

158 160

161 040

COMFORTLINE

1,2 – 65hk

174 920

177 800

1,4 – 75hk

184 060

186 950

1,4 – 75hk Aut.

196 940

199 800

1,4 – 86hk FSI

191 240

194 110

1,4 – 100hk

203 640

206 510

1,4 – 70hk TDI PD

196 760

199 640

1,4 – 80hk TDI PD

205 040

207 920

SPORTLINE

1,2 – 65hk

180 090

182 970

1,4 – 75hk

189 230

192 110

1,4 – 75hk Aut.

202 110

204 990

1,4 – 86hk FSI

196 410

199 290

1,4 – 100hk

208 820

211 680

1,4 – 70hk TDI PD

201 930

204 810

1,4 – 80hk TDI PD

210 230

213 100

Powered by Labrador CMS