-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Yaris er blitt veslevoksen
Toyota Yaris er blitt en større, sikrere og bedre bil. Det er endelig blitt plass til voksne i baksetet og bagasjeplassen er til mer enn bare en polpose eller to. Yaris skal befeste sin posisjon som Norges suverene småbil – som ikke lengre er bitteliten.
Småbiler blir større og store biler blir enda større. Nesten hver gang en produsent lanserer ny modell, er alt større og bedre. Yaris var småbilen da Toyota lanserte den i 1999. Men når de nå lanserer nye Yaris er bilen blitt så mye større at de måtte lansere Toyota Aygo først som den virkelig minibillen.
For nye Yaris er blitt større. At den er 11cm lengre er mindre viktig enn at lengden inne i bilens kupe er økt med 17cm. Og det er plass som de i baksetet setter mest pris på – og endelig har bilen fått bagasjeplass som ikke bare er til hverdags – men som også er til weekenturer.
Yaris er blitt en familiebil – kanskje ikke til storfamilien med to voksne og et par tre barn i ungdomsskolen. Men for mange andre er Yaris stor nok. Og sikkerhetsnivået har aldri vært bedre. Yaris setter ny standard for sikkerhet i biler i klassen med sine mange kollisjonsputer og bilen kom best ut av nye EuroNCAP kollisjonstest.
Litt dyrere på papiret, men
Bil er dyrt i Norge. Små biler er forholdmessig de mest dyre. Nye Yaris er på papiret blitt 7 til 8 prosent dyrere enn dagens modell – men i følge Toyota Norge er det minimal prisøkning når man tar hensyn til at nye Yaris har mer utstyr. Toyota regner med at de mest solgte modellene blir 5-dørs med enten 1,3-liters bensinmotor eller diesel på 1,4 liter (90HK). Varianten som blir mest solgt blir Sol som bl.a. har elektronisk stabilitetsprogram inkludert i prisen.
Toyota Norge innrømmer åpent at nye Yaris vil ta kunder fra Corolla. Ikke umulig – for nye Yaris er på mange måter mer smart enn Corolla.
Tid for diesel
I dag selges knapt en eneste Yaris med dieselmotor. Det skal endres. Toyota Norge regner med at hver fjerde Yaris neste år skal ha diesel. Og det betyr at lille Yaris i hvert fall ikke er noen billig bil. For skal man ha en fem-dørs Yaris diesel, starter prisene på kr 212.500. Det er samme prisen som en Corolla med bensinmotor, så ingen skal klage på manglende muligheter og varianter.
I januar kommer nye Yaris i salg. Men alt i desember skal over 100 eksemplarer distribueres til forhandlere som skal vise bilene på bakrommet til kundene. De vil gjennomføre en eksklusiv førjulsvisning av den nye bilen bak juletrær og julepynt.
Om noen er i tvil, så skal Yaris bli den mest solgte bilen i klassen for små biler også neste år. 2600 kunder skal velge bilene – og ikke alle skal være i hjemmesykpleien.
HER FINNER DU PRISER OG UTSTYR