VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion
VW Passat Blue Motion

VWs blå bevegelse

Tidligere har Volkswagen lansert sin drivstoffgjerrige Polo Blue Motion. Nå følger en Passat basert på samme oppskrift. Vi har kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen revolusjon som lanseres med Passat Blue Motion, men et skritt i riktig retning. Det endelige målet om utslippsfrie biler er fortsatt langt inn i fremtiden, men i stedet for å vente på morgendagen tilbyr VW sin skjerv til miljøet i dag.

Blue Motion er et av tilbudene fra det tyske konsernet. Polo-versjonen kom i fjor sommer og byr på et snittforbruk på 0,39 liter på mila – ingen revolusjon, men et CO2-utslipp på 102 g/km gjør den til såkalt ”miljøbil på en del markeder og utløser minimalt med CO2-relatert engangsavgift i Norge.

Familiebil

Nå kommer Passat Blue Motion. Den skal bli billigste Passat i Norge, enten du velger sedan eller den populære stasjonsvogna. Dessuten kjører den ”miljønøytralt første året – det har VW-importør Harald A. Møller sørget for ved kjøp av klimakvoter.

Sedanen skal klare seg med et snittforbruk på 0,51 liter på mila mens tilsvarende tall for den rommelige stasjonsvogna er 0,52. Det gir CO2-utslipp på henholdsvis 136 og 137 gram per km, noe få, om noen i denne klassen, kan matche.

Egen erfaring

Under deler av vår prøvekjøring fulgte vi slavisk bilens anbefalte gearskift. Etter 5-6 mil på tysk landevei i panneflatt landskap, viste bilens måler et snittforbruk på 0,44 liter på mila.

Vi rundet av med 5 mil motorvei i ca 130 km/t, og endte opp med et snittforbruk på 0,47 l/mil og en snitt hastighet på 85 km/t – en indikasjon på at VW’s oppgitte forbruk er fullt oppnåelig.

Vi opplevde for øvrig gearskift-indikatoren som vanskelig å lese med rød skrift på sort bakgrunn. Det er lett å havne i farlige situasjoner når blikket stadig skal sjekke anbefalt gear og snittforbruk, så dette bør VW se på.

Tankfobi

Det kan virke som tyskere har en viss fobi for tankstasjoner, for fabrikantene ynder å fortelle hvor langt du kan kjøre mellom hver fylling.

I tilfelle Passat Blue Motion, under forutsetning av at du klarer det oppgitte snittet, vil det si 1.370 kilomter – eller tankstopp sånn en gang i måneden om du kjører 15.000 km/år. Skulle nordmenn fleste velge en slik bil, ville det trolig bli enda færre betjente stasjoner langs norske landeveier.

Enkle grep

Grepene VW har gjort med en vanlig Passat 1,9 TDI er begrensede, men likevel effektive. Som å redusere turtallet ved tomgang – Start/Stop har de ikke brydd seg om å inkludere, for det er både vekt- og prisforhøyende.

Gearkassa (fortsatt 5-trinns manuell) har fått høyere utveksling på de tre øverste gearene. Dessuten gir den hint til sjåføren via bilens standard multifunksjonsdisplay om når det er tilrådelig å geare opp eller ned.

Bilen er senket med 15 mm framme og 8 mm bak og har fått aerodynamiske hjelpemidler under fronten for å redusere luftmotstanden med ca 12 %. Sedanen kan skryte av en cW på 0,273 mens stasjonsvogna har 0,275.

Dekkene er 16-tommere med lav rullemotstand montert på spesialfelger og har fått økt lufttrykket med 0,4 bar.

Påkostet Trend

Passat Blue Motion har omtrent samme utstyrsgrad og pris som Trend, og byr i tillegg på multifunksjonsdisplay og cruisecontrol som standard.

Sedanen har en prislapp på ca 286.000 kroner mens stasjonsvogna starter på like over 300.000. Det gir en unik kombinasjon av minst mulig belastning på både miljø og familieøkonomi og burde inspirere minst 450 norske kunder årlig til å velge en Passat Blue Motion.

Powered by Labrador CMS