-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Twingo uten håp?
Renault Twingo har aldri vært lansert i Norge. Den nye skal – men dette er ikke bilen som skal få fart i det dårlige Renault-salget. Interessen for 3-dørs småbiler uten snev av særpreg er nesten lik null.
Det er en grunn til at Renault Twingo aldri har vært lansert i Norge. Importør og forhandlere har vært skjønt enige om at en liten 3-dørs bil ikke er noe for norske bilkjøpere.
Ingen har lykkes – og det er heller ingen som grunn til at det skal skje med den nye Twingo. Men når Renault 1. januar 2008 selv overtar importen til Norden og Norge, er en av nyhetene ved oppstart lansering av den nye Twingo. De vil også lansere den nye versjonen av Laguna. Det kan være smart – men de burde spart seg for å tvinge forhandlerne til å satse på Twingo.
Bilen er rett og slett for liten og for ordinær til at den skal få fart på Renault-salget. Ford Ka, Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er også minibiler som med tre dører har lidd den samme skjebnen. Bare om bilene er veldig annerledes - som Smart Fortwo og Mini - er det litt interesse for en slik bil.
Men nye Twingo – aldri i verden. Den er sikkert meget praktisk i små og trange franske byer. I motsetning til for eksempel Hummer og amerikanske vans som ikke er det.
Mer romslig og praktisk
Den nye Twingo vil bli bare produsert i Slovenia. Den vil bli levert med tre bensinmotorer samt en dieselmotor. Det er de samme motorene som sitter i Modus og Clio. Alle bilene har et utslipp på under 140 gram CO2 per kilometer, og lavest har dieselmotoren på 113 gram.
Det er lagt stor vekt på at den nye modellen er mer romslig og ikke minst mer praktisk enn forgjengeren. Det er dog fortsatt bare en bil som blir registrert for fire personer. Og det er bra, for det er meget vanskelig for fullvoksne å komme seg inn og ut av baksetet.
Dog er det en fordel at man kan legge forseteryggen på passasjersetet godt fremover slik at man lettere kan feste barn baksetet. Bilen leveres standard med Isofix. Også bakseteryggen kan justeres i lengderetning slik at det blir fleksibel bagasjeplass.
Mislykket som Modus?
Få har så mange og forskjellige små biler som Renault. Men når Renault i Norge ikke lykkes med fem dørs Modus (som er 19 cm lengre enn nye Twingo), da er det ingen grunn til at det skal skje med Twingo. Det er ikke bare en bybil. Det er en bil for store byer med små parkeringsplasser. Der biler som Smart Fortwo kan parkeres på tvers. Det kan ikke Twingo.
Renault har som mål at den nye Twingo skal fange større interesse blant mannlige bilkjøpere.
Lykke til!
KORT OM BILEN
Renault Twingo (1,5 dCi diesel)
Pris: ca kr. 160.000 (lanseres januar 2008)
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1461 ccm. 47 kW (65 hk) v/3750 o/min. 160 Nm v/1900 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 360 x 165 x 147 cm
Akselavstand: 236,7 cm
Egenvekt m/fører: 1055 kg
Tillatt totalvekt: 1420 kg
Dekk: 155/65 R14
Bagasjerom: 230 til 937 liter (VDA)
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 14,9 sek
Toppfart: 164 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,43 l/mil
CO2-utslipp: 113 g/km