-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Yaris TS: Billig moro
Ta en vanlig Yaris. Gi bilen 132 hester under panseret. Det blir billig moro på veien. Men godt kjøp? Neppe.
Før var det vanlig at en produsent kom med egne GTI-utgaver. Mest kjent var Golf GTI. Man kunne på lang avstand høre (og gjerne også se) at dette var en GTI-bil.
Trenden har snudd. Nå selges det knapt GTI-biler. Det er flere årsaker – ikke minst at forsikringsprisene er blitt skyhøye og de som vil ha en vanlig bil med mye motor, ønsker å være mer diskret. De vil ikke vekke oppsikt. De ønsker ikke å signalisere til omverden se på meg. For omverden betyr også de som elsker å kjøres andres biler. Med andre ord biltyvene.
Derfor lanserer nå Toyota en sportslig TS med en kraftsalve av en motor. Men ellers er bilen akkurat som alle andre Yaris. Det er et lite TS-merke i grillen – men ellers er bilen helt ordinær.
Her er det ingen hard fjæring eller lyd fra eksosanlegget som signaliserer fart og spenning. Bilen skiller seg bare ut med én ting: mer krefter, noe som gir bedre akselerasjon og mer kjøreglede.
Pris viktig
Toyota hevder at de har lagt stor vekt på at Yaris TS skal kombinere det sportslige med lav pris. I Norge blir det nesten bare solgt biler med fem dører – og prisene starter på kr 229.000. Det er i følge Toyota Norge svært prisgunstig, og man tror at bilen derfor vil bli mer vanlig i trafikken enn typiske GTI-biler.
Bilen har sportsseter – uten at de er trange og klamme. Som standard har bilen tåkelys, LED bremselys samt sportsfjærer uten at det merkes. Yaris TS har fått en ny gearkasse med fem trinn, men det beste hadde nok vært om Toyota hadde valgt 6-trinns kasse på en bil med så mye krefter.
Nesten ikke salg
Interessen for typisk GTI-biler er ikke som den en gang var. I fjor solgte Peugeot bare rundt 25 av sin 207 GT som leveres med en HDI dieselmotor på 109 hk. Prisene starter på kr 252.200 med fem dører. På samme prisnivå ligger også Ford Fiesta ST med 150 hk – kr 247.400 er veil. pris for denne.
Volkswagen har en Polo GT med 170 hk motor. Den koster fra kr 305.000, men selges nesten ikke. Billig er heller ikke klassiske Golf GTI med motor på 200 HK til kr 410.000 med tre dører.
Med denne bakgrunnen mener Toyota Norge det skal være mulig å skape interesse for Yaris TS med fem dører til kr 229.000. Bilen gir mye moro til lav pris. Den har bare mer krefter og inviterer til mer sportslig kjøring. Men racerbil – nei det er det ikke. Til det er den alt for kultivert og familievennlig.
Dyr å forsikre
Pris på forsikring gjør det ikke lett å kunne forsvare en bil med kraftig motor. Det er gjerne yngre som foretrekker slike biler, og det kan man lese av forsikringsprisene som ofte er skyhøye for GTI-biler.
Det er også en av årsakene til at mange forhandlere kvier seg for å ta brukte GTI-biler i innbytte. De vet at de er tunge å selge siden den typiske kjøpergruppen går på ryggen når de hører at prisen på forsikring kan nærme seg 50.000 kroner.
Neppe det beste bilkjøpet
Om fornuft skal bestemme er neppe Yaris TS Norges mest fornuftige bilkjøp. Det er et leketøy for den som vil være litt raskere når det skifter fra rødt til grønt og kunne kjøre litt mer sportslig i svingene. Bilen er prisgunstig i innkjøp – men kan bli dyr å eie.
FAKTA OM BILEN: Toyota Yaris TS 5-dørs
PRIS: fra kr 229.900 (3-dørs kr 225.900)
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 98 kW (133 hk) v/6000 o/min. 173 Nm v/4400 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 380 x 169,5 x 153 cm
Akselavstand: 246 cm
Egenvekt m/fører: 1120 kg
Tillatt totalvekt: 1535 kg
Dekk: 205/45R17
Tankvolum: 42 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 194 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 170 g/km
Konkurrenter: Ford Fiesta ST, Peugeot 207 GT, VW Polo GT