-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større batteri = bedre rekkevidde
Nissan Leaf er først ute med utvidet batterikapasitet fra 24 til 30 kWt. Det gir teoretisk rekkeviddeutvidelse fra 200 til 250 km.
Elbileiere sier unisont at de ikke lider av rekkeviddeangst. For å være helt ærlig: Det betyr bare at eierne har tilpasset seg bilens rekkevidde, og med forholdsvis god margin holder seg innenfor denne. Så langt er jo det greit.
Men de to siste års prisfall på battericeller, i kombinasjon med bedre pakketeknologi, har gjort det mulig å dytte mer strøm inn i batteripakkene uten å utvide pakkenes volum.
Flere med mer strøm
Flere elbilprodusenter har derfor signalisert at de kommer med utvidet rekkevidde i eksisterende biler.
Først ute er Nissan som i Leaf har økt kapasiteten fra 24 til 30 kWt. Teoretisk betyr det 50 km bedre rekkevidde, fra 200 til 250 km. Nest etter Tesla er Leaf nå elbilen med størst batterikapasitet.
Ut over økt rekkevidde er endringene på Leaf små. Å se på er det knapt noen, men infotainment-systemet er forbedret med tanke på funksjonalitet og telematikk.
Hvordan fungerer så Leaf med 30 kWt batteri i norsk vinter? Er forbedringen reell?
Ja, det virker
JA. BilNorges tester viser helt klart det.
For det første fungerer oppladingen bedre i kulde. Med gamle Leaf (24 kWt) gruet jeg meg for å kjøre fra Tønsberg til Oslo (100 km) om vinteren. Dette var helt på kanten av bilens rekkevidde med varmeapparatet på 20 grader og motorveihastighet kodet inn i konstantfartsholderen.
Men nå: Ingen problemer. Aldri var jeg under 40 km rekkevidde igjen på batteriet, og på det meste sto det 78 km på måleren. Hver gang kjørte jeg uten forvarmet bil for å gjøre sammenlikningen med fossilbiler mest mulig reell.
Det betyr at bilens praktiske pendlerrekkevidde er utvidet til Hamar, Halden og Larvik med utgangspunkt i Oslo og fullt batteri.
Bedre garantert
Selvfølgelig er fabrikkoppgitt rekkevidde fortsatt bare er tenkt tall holdt opp mot praktisk bruk. Men det sier mer om målemetoden enn bilen.
Uansett: Bedre rekkevidde mellom hver opplading gjør elbilen mer enda interessant som alternativ til fossilbilene, i hvert fall som eid bil nummer to i familien og brukt som førstevalget.
Mer strøm koster mer penger. Leaf med 30 kWt batteri koster fra 250.000 kroner, i utgangspunktet 41.700 kroner mer enn samme bil med 24 kWt batteri. Men sistnevnte kampanjeprises slik at prisforskjellen mellom de rimeligste variantene av de to, øker til 61.700 kroner. Stor prisforskjell? Ja, men les videre.
For snakker vi om samme bil? Ikke helt. Med det lille batteriet om bord garanteres batteripakken i fem år, mens garantitiden strekkes til åtte år for den store pakken.
Dette, i kombinasjon med bedre rekkevidde, er på ingen måte uvesentlig den dagen bilen byttes inn. For hvem søker ikke best mulig rekkevidde på elbilen også i bruktmarkedet?
Volkswagen og BMW har lovet bedre rekkevidde på e-Golf og i3. Dessuten er Opel Ampera-e med 60 kWt batteri her om et års tid. Da starter for alvor priskrigen på utvidet rekkevidde.
Motor: | El |
Effekt: | 80 kW/109 hk |
Mål LxBxH: | 446x177x155 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Egenvekt: | 1516 kg |
Batteri: | 30 kWt |
Bagasjerom: | 370 – 680 liter (VDA) |
0-100 km/t: | 11,5 sek |
Toppfart: | 144 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 15,0 kWt/100 km |
Oppgitt rekkevidde: | 250 km |
Batterigaranti: | 8 år |
CO2: | 0 g/km |
Pris fra: | Kr. 250.000 |
Pris som prøvekjørt: | Kr. 270.000 |