-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer effektiv Leaf
Selv om Leaf må kalles en suksess i Norge, svarer ikke salget internasjonalt til Nissans forventninger. Nå er en forbedret utgave lansert i Japan.
Årsaken til elbilens suksess i Norge er nok ikke at vi er så mye mer miljøbevisste enn andre. Det skyldes ene og alene de incentiver myndighetene gir for slike biler – som kjøring i kollektivfelt, gratis bomparkering, gratis parkering og lading.
Dessuten er bilen fritatt for moms og engangsavgift, har lav årsavgift, og gir meget gunstig firmabilbeskatning. Som eksempel er en Leaf i billandet Sverige vesentlig dyrere enn i Norge, mens vanlige biler koster omtrent halvparten av her.
Så uten tilsvarende incentiver er det ikke like fristende å kjøpe en elbil. Nå har Nissan hørt på kundenes innvendinger og kommet opp med en ny modell som møter en del av dem.
For eksempel er rekkevidden utvidet. Mens du – rent teoretisk – har en rekkevidde på 200 kilometer med dagens modell, skal du under optimale forhold kunne kjøre 228 kilometer med den nye.
Også når du bruker klimaanlegget skal rekkevidden være utvidet fra dagens nivå på 120 kilometer. Blant årsakene er en vektreduksjon på 80 kg samt en lettere og mer effektiv Li-ion batteripakke.
Ved å krympe og flytte den ombordværende laderen fra bak til foran, er kapasiteten i bagasjerommet økt fra 330 til 370 liter.
For å oppnå en mer attraktiv pris lanserer Nissan i Japan en ny innstegsmodell som er rundt 13 prosent rimeligere enn dagens billigste Leaf.
Siden lanseringen for to år siden har Nissan solgt 43.000 Leaf på verdensbasis. Det er ganske bemerkelsesverdig at nesten 2500 av disse er levert i Norge i løpet av et snaut år.
Nissan-sjef Carlos Ghosn hadde et uttalt salgsmål på 40.000 Leaf i forretningsåret som startet i april. Det virker uoppnåelig siden det ifølge Automotive News bare ble solgt 11.720 biler i perioden april-september.
Salget av nye Leaf starter i Japan nå, den kommer til USA i løpet av første kvartal, men det er foreløpig ikke sagt noe om europeisk lansering. Kanskje din Nissan-forhandler vet mer?
Les hva Nissan Norge sier om den oppgraderte modellen
LES OGSÅ: Billig-Leaf