-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BilNorge kjører Nissan Leaf, så spør i vei
BilNorge er først ute med å kjøre Nissans nye Leaf på offentlig vei. Det skjer i Yokohama i Japan tre måneder før bilen kommer til Norge. Jeg antar det er mye du vil vite om andre generasjon av landets mest kjøpte elektriske bil.
Med 32.000 solgte eksemplarer inntar Nissan Leaf en soleklar førsteplass blant elbilene i Norge. Det er neppe farlig å si at nettopp Leaf gjorde nordmenn til elbilister.
For Nissan utgjør Norge en forskjell i elbilsatsingen. Rundt 12 prosent av hele verdens og 50 prosent av den europeiske Leaf-produksjon ruller på norske veier.
Nå er tiden kommet for generasjon to av Leaf hvor motoreffekten økes fra 109 til 150 hk, 24 og 30 kWh-batteriene kuttes til fordel for et større med 40 kWh effekt som igjen betyr utvidet faktisk rekkevidde til 250-300 kilometer.
Selv om Nissan til nå ikke har villet si noe annet enn at det også kommer en batteripakke med enda mer energiinnhold, har det lenge vært klart at den blir på 60 kWh. Pakken, som har samme energiinnhold som batteripakken i Opel Ampera-e, vil gi Leaf faktisk rekkevidde under sommerlige forhold på 400 kilometer.
Men jeg har også skrevet tidligere at selv om Nissan omtaler Leaf II som en helt ny bil med blant annet førerstøttesystemer den utgående modellen ikke hadde, mener jeg det fortsatt handler om en store oppgradering. Blant annet er plattformen den samme, og du gjenkjenner flere elementer fra gamle Leaf.
Men hva jeg mener om den saken er neppe relevant dersom bilkjøperne oppfatter Leaf som ny bil. Det er dette jeg skal forsøke å finne ut mest mulig om i Yokohama.
Responsen på BilNorge viser at svært mange av våre lesere er opptatt av ny Leaf. Så nå er det bare å spørre i vei, så skal jeg forsøke å finne svar til dere. Jeg vil forsøke å svare dere enkeltvis så langt det lar seg gjøre. Øvrige svar blir å finne i testreportasjen på BilNorge og i bladet Bil.
Spørsmålene sender du til denne linken.