Seat selges som det sporty og ungdommelige merket i Volkswagenkonsernets stall. Det ser vi tydelig på motorutvalget. Mens Golf GTi må nøye seg med 150 hk, får Leon en 180-hestersutgave av samme motor.
Den som synes 0-100 km/t på 7,7 sek er for fort, kan starte med 1,4 literen på 75 hk eller velge 1,6-literen på 100 hk, en motor som er i bruk i nesten samtlige av Volkswagenkonsernets biler med unntak av de aller største. Dette blir trolig den mest solgte varianten av Leon. Prøvekjøringen på spanske fjell- og motorveier bekreftet vårt inntrykk av denne motoren. Du trenger egentlig ikke noe større i Norge. Men vil du ha det, kan du velge en 1,8-liter med fem ventiler pr sylinder og 125 hk. Samme motor, men med turbo, sitter under panseret på toppmodellen. Et dreiemomentet på 235 Nm fra under 2.000 o/min og forbi 5.000 o/min, imponerer mer enn de 180 hestene, og gjør bilen svært lettkjørt – og kjapp ut av lyskryssene.
Denne motorvarianten blir også tilgjengelig med firehjulsdrift. Systemet leveres av svenske Haldex og er det samme som du finner i Golf 4Motion. Seat nøyer seg med å kalle bilen for Leon4. En elektrisk styrt clutch kobler inn driften til bakhjulene og fordeler drivkraften ved behov. I Leon er systemet programmert til å koble inn tidligere for å gi en svak tendens til overstyring og mer sportslig kjørestil. Til Norge kommer også to 1,9-liters TDI dieselmotorer med henholdsvis 90 og 110 hk.
Flere byer I likhet med sine søsken er Leon oppkalt etter en spansk by og har en stor familie. Seat Leon bygges nemlig på samme plattform som Golf, Bora, New Beetle, A3, TT, Octavia og Toledo. Det betyr at motor, hjuloppheng, gearkasse og en rekke innvendige og usynlige komponenter har mye til felles med det vi finner i disse modellene.
Annonse
Hjulopphenget består derfor av fjærben foran med en nedre bærearm og krengningsstabilisator. Bak sitter det en torsjonaksel med stående skrufjærer og støtdempere. Det virker som om hjulopphenget er avstemt noe annerledes enn Golf. Den Leon Sport jeg kjørte virket mer komfortabel og fløt bedre over ujevnheter uten at den krenget for mye i svingene.
Innvendig har Leon fått et ryddig og oversiktlig interiør med trekk fra A3. Leon kommer i tre utstyrsvarianter hvor Stella er den enkleste. Sport har noe stivere fjæring og demping, sportsseter og lettmetallfelger som standard. Signo er siste variant og tilbyr mer utstyr og komfort. Fire kollisjonsputer er standard. Det er også ordentlige hodestøtter og trepunkts sikkerhetsbelte på alle plasser bak. I baksetet finnes også isofix-fester for barneseter. Det er en fellesstandard som gjør det enkelt å forankre barnesetet trygt direkte i karosseriet.
Leon kommer til å begynne med bare som femdørs kombi. Etterhvert kan vi vente oss en kupé og muligens en stasjonsvogn. Enda kraftigere motorer er derimot sikkert. Foreløpig er Cordoba Seats bil i rally-VM, men fra år 2002 er det svært sannsynlig at de vil delta med Leon.
Litt større Leon er en cm lengre enn Golf. Kupéen er rommelig for fire, men formen på baksetet gjør det ukomfortabelt for tre voksne. Baksetet og sitteputen er delt 60/40, men det blir en liten kant når du legger ned baksetet. I lasterommet er det plass til 340 liter bagasje bortsett fra i toppmodellen Leon 4, hvor 70 liter bagasjeplass er ofret til fordel for firehjulsdriften. Prisene er ikke fastsatt, men det antydes at en Leon 1,6 Sport vil koste ca 190.000 kroner når den kommer til Norge i april neste år. Det plasserer den nesten likt med Golf. Ettersom teknikken er mye av den samme, er det andre grunner til at man skal velge Seat fremfor Golf. Seat selv mener unge mennesker vil falle for dens mer sporty og tøffere image, noe som skjer ellers i Europa. Der er over 65% av Seatkjøperne under 40 år, hvilket er svært ungt.