-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat Léon: Særpreget, spansk og sportslig
Nye León er en sportslig femdørs kombikupé som i forhold til dagens modell har lagt på seg i alle retninger. I januar er den klar for det beskjedne norske forhandlernettet.
Først publisert i BIL 10 - 2005.
Seat León kan sies å være den spanske produsentenes utgave av Golf, ved at den er basert på samme plattform, men León er langt fra noen Golf-kopi. Karosseriet har sin egen, særpregede form – basert på Salsa-konseptbilen – og viktige detaljer i hjulopphenget, som stabilisatorstag, fjærer og dempere, er forskjellige fra Golf. I forhold til den forrige León-modellen, som kom i 1999, er akselavstanden strukket 6,7 cm.
Nykommeren har ellers lagt på seg 13 cm i lengden, 2,5 cm i bredden og 2 cm i høyden. Dette har først og fremst kommet benplass og kupévolumet til gode, for bagasjerommet er bare én liter større enn før. Når bakseteryggene legges ned, øker lastekapasiteten fra 341 til 1166 liter.
Sitter lavt
Førermiljøet er kompakt, faktisk litt trangt mellom dør og midtkonsoll. Bilen har en høy skulderlinje, så du har samtidig følelsen av å sitte nede i bilen. Selv om dashbordet og midtkonsoll er laget spesielt for León, har det klare likheter med hva vi finner i Altea. Som på Altea er også
León utstyrt med vinduspussere som parkerer seg automatisk i vertikal posisjon. Det vil si at de står langs A-stolpen og er usynlige når de ikke er i bruk.
Håndtaket på bakdørene er skjult, det er integrert i dør- og vindusrammen ved C-stolpen på samme måte som på blant andre Alfa 156. For å få til denne løsningen i praksis er vinduene i bakdørene laget av polykarbonat, ikke av glass.
León lanseres med fire velkjente motoralternativer kombinert med fire utstyrsnivåer (Reference, Sport, Stylance og Sport-up). Den største bensinmotoren kan kombineres med enten sekstrinns manuell kasse eller Tiptronic-gear, mens den største dieselmotoren kan sjaltes med manuell kasse eller DSGgear. Begge de to minste motorene er kombinert med femtrinns manuelt gear. 16-tommers hjul med dekkdimensjon 205/55 er standard, og det er skivebremser på alle fire.
Flere forhandlere
Det er ikke lett å selge biler uten et bredt forhandlernett. Sånn sett er det forståelig at Seat Nordic ikke vil gi oss noe salgsmål for den nye León i Norge, for det er først i løpet av høsten at Seat regner med å ha på plass noen flere forhandlere enn de fire de har hatt etter at Seat selv overtok distribusjonen her i landet. Uansett blir ikke den nye León lansert i de nordiske landene før i januar, mens den er ute hos kundene allerede i september i de fleste andre land i Europa. At introduksjonen ligger så langt frem i tid, betyr også at prisene ikke er fastsatt, men vi har fått en antydning om at prisen vil ligge lavere enn for Seat Altea.
En Cupra-versjon av León kommer, men nøyaktig tidspunkt er ikke gitt. Derimot kommer det ingen 4WD-utgave, Audi skal få ha quattro-markedet i fred for ytterligere intern konkurranse.
Dette er Seat León:
Lengde: 431,5 cm. Bredde: 176,8 cm. Høyde: 145,8 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Sporvidde f/b: 153,3/151,7 cm. Bagasjeromvolum: 341 liter. (VDA). Tankvolum: 55 liter.
De to minste motorene (1.6 bensin og 1.9 TDI) har 5-trinns manuell gearkasse, de to største har 6-trinns.