-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Seat León 2.0 TFSI
Her er det snakk om den samme motoren som i Octavia RS, en toliters turbomotor med FSI-innsprøytning. Men i stedet for 200 er det 185 hester innabords, og en noe annen karakteristikk oppover registeret.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
I Leon er det mindre tilfredsstillende å jage høye turtall, den trives best i området 4500-5000 o/min. Og effektkurven er jevnere og føles dermed mindre sportslig.
Men til tross for dette gjør maskineriet en god jobb, og spanjolen havner ikke sist i feltet.
Den er veldig godt balansert og stuper ikke så mye ved nedbremsinger, og den har en direkte styring som lystrer sjåføren.
Ellers er ikke designen spesielt sportslig – særlig med tanke på at utgangspunktet er tøffere enn flere konkurrenter.
Eksosrøret er gjemt under støtfangeren, pedalene er standard gummibelagte, mens rattet er tykt men uten noe godt grep.
Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 185 hk v/6000 o/min, 270 Nm v/1500 o/min
0-100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1335 kg/185 hk = 7,2
Rundetid: 1:20,7 sek
Pris: ca. kr 350.000
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider