Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.
Lexus LS 500h.

LS 500h – flotteste og sikreste Lexus til nå

Hør her kronprins Haakon: Du vil ikke angre om du bytter ut din snart ti år gamle LS 600h med splitter nye LS 500h. Langt mer miljøvennlig er den også.

Publisert Sist oppdatert

Slottet var en av landets første kunder på LS 600h for snart ti år siden. Det vakte naturligvis oppsikt da kronprinsen ikke lenge etter anskaffelsen ankom åpningen av hydrogenstasjonen på Økern i den nyervervede Lexusen.

Nå er oppfølgeren, LS 500h, på plass i Norge om en måneds tid, og BilNorge er kjent med at slottet har vist betydelig interesse for bilen.

Kommer ikke til å angre
Siden jeg har kjørt den kan jeg skrive under på at kronprinsen neppe kommer til å angre ved å bytte fra LS 600h til LS 500h. Utslippet er senket fra 199 til 158 gram/km, bilen slipper knapt ut NOx, den er rask, og «liggesetet» på høyre side bak er komfortabelt nok til en lur etter krevende oppdrag.

Siden den er bensindrevet, rammes bilen heller ikke av miljøbyråd Lan Marie Bergs kjørestopp på de mest forurensede dagene i Oslo. Så løp og kjøp!

Så er det prisen: inntil 650.000 kroner lavere enn for forgjengeren. Om kronprinsen vil ha et råd til: Gå for Luxury til 1,5 millioner kroner og legg til Kiriko glassdekor og Kyoto origami foldestoff i dørtrekket. Det er virkelig lekkert. Nærmest som et kunstverk å betrakte.

For å vise at kjøredynamikk nå er et argument for å velge Lexus, la det japanske luksusmerket like godt presentasjon av LS 500h til de omanske fjellandskapet. Akkurat det sa mer om den skyhøye veistandarden i Oman enn om selve bilen.

Sender signaler
Å velge Lexus framfor de andre premiummerkene handler strengt tatt mer om å signalisere hvem du ønsker å fremstå som enn selve opplevelsen av bilen og dens ytelser.

Når Lexus nå i enda sterkere grad enn tidligere ypper mot de tre tyske premium-merkene, er det først og fremst Mercedes som Lexus ser i retning av. Å lokke eiere av Audi og BMW over til Lexus sitter sannsynligvis langt inne.

– Vår ambisjon er å bli et verdensomspennende luksusbrand, sa Etienne Plas, under presentasjonen av bilen.

Dropper V8
Jeg vet at noen vil mene det er trist at Lexus gir etter for miljøkrav og erstatter den 5,0 liter store V8-motoren med en mer puslete 3,5 liter V6, men jeg tror dette fortsatt er av mer akademisk interesse i Norge og at 359 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder holder i massevis.

Ok, det er bedre lyd i V8-motoren enn i V6-eren, men er denne lyden verd en drøy halv million kroner? Det er nemlig prisforskjellen mellom lang LS 600h og LS 500h hvor mesteparten av prisreduksjonen kommer fra lavere CO2- og vektavgift. (Og litt for å markedstilpasse bilen til lang Mercedes S350d).

I et ønske om å gire salget av Lexus i Europa opp til 100.000 biler i året fra 2020 har Lexus tydeligvis gladelig ofret de få som tviholder på V8. Så får heller konkurrentene minne Lexus på at de både har V8 og V12 i sine motorprogram.

Liggesete bak
Etter å ha sittet ganske mange mil i baksetet i LS 500h – det er fint der bak om enn litt lavt under taket for min lange overkropp – vil jeg foretrekke å kjøre selv. Selv om LS står for luksus, er LS 500h først og fremst orientert mot føreren.

Naturligvis stiller LS 500h med alt tilgjengelig av førerstøttesystemer, men heller ikke mer enn det du eksempelvis finner i langt rimeligere biler.

Lexus flytter ingen grenser her, og definerer seg ikke lenger på selvkjøringsskalaen enn til nivå to av de fem definerte. Det betyr at bilen bremser og stopper for fotgjengere, passer på avstand til forankjørende og at den holder seg i kjørefeltet. Men det går ikke mange sekunder fra du slipper rattet til bilen varsler.

Mitt største ankepunkt mot LS 500h er ikke den hybride løsningen, men at Lexus fortsatt tviholder på CVT-teknologi i overføring av kreftene. Dette handler ikke om akselerasjon, men om lyden inne i bilen når turtallet dras opp.

Kun lang utgave
Å hevde at lyden understreker sportsligheten faller på stengrunn fordi 5,24 meter lange LS 500h framstår ikke som utpreget sportslig. Og jeg nekter å tro at de 10-20 kundene som Lexus håper kjøper LS 500h i Norge neste år har sportsargumentet høyt oppe på kjøpslisten.

Forrige LS fantes både i normal og lang versjon og i USA, bilens hovedmarked, med flere motoralternativer. Til Europa tas heretter LS kun som lang (5,24 meter) og tilbys i fire utstyrsvarianter fra Comfort priset til 1.158.700 kroner og opp til Luxury som koster 1.506.800 kroner.

Siden Lexus ikke tilbyr skreddersøm, står valget mellom seks utstyrspakker som koster fra 17.800 kroner til 148.200 kroner. Alle variantene har – som forgjengeren – firehjulsdrift.

* LS 500h har en firetrinns konvensjonell automatkasse med CVT/elektronisk styrte trinn til ti nivåer.

Lexus LS 500h 4x4

Bensinmotor:

3456 V6 bensin u/turbo

Effekt:

299 hk (220 kW)

Moment:

350 Nm

Elmotor:

179 hk (132 kW)

Moment:

300 Nm

Samlet effekt:

359 hk (264 kW)

Samlet moment:

600 Nm

Drivlinje:

10 CVT *– firehjulsdrift

Mål LxBxH:

524 x 190 x 147 cm

Akselavstand:

313 cm

Bakkeklaring:

16,0 cm (14,7 cm/luftfjæring)

Egenvekt:

2265 kg

Bagasjerom:

430 l (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,5 sek.

Toppfart:

250 km/t

Oppgitt forbruk:

0,70 l/mil

CO2:

158 g/km

Pris fra:

Kr 1.158.700

På plass i Norge:

Januar 2018

Powered by Labrador CMS