Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen

Tung elektronika

Lexus RX 450h er etter alt å dømme den SUVen som i minst grad bidrar til klodens undergang.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

RX 450h er Lexus’ andre tolkning av temaet hybrid-SUV. Utvendig er alt nytt, men en del av chassiset kommer fra Toyota Highlander, mens drivlinjen er en videreutviklet versjon av den vi fant i forgjengeren 400h.

Det betyr at vi har samme oppsett, med en V6-bensinmotor som via en trinnløs gearkasse er koblet sammen med en elektromotor.

Det store ligger i selve kraftfordelingspakka - den er lettere, og smartere.

Et utslipp på 148 gram CO2 per kilometer, er imponerende for to tonn SUV, ikke minst når man sammenligner med konkurrenter i klassen.

Hvordan er den?

Som vi skrev da vi prøvde bilen første gang i vår – den er rett og slett blitt femti prosent bedre tvers gjennom.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV BILEN

Parker første og andre generasjon RXer ved siden av hverandre, og du er ikke i tvil om slektskapet. Samtidig ser du at 450h naturlig nok fremstår som langt mer moderne. Den har imidlertid en særegen design som skiller seg markant fra konkurrentene.

Lexus kaller RX nå for en crossover, men konseptet er det samme, så akkurat her tar man politikertrikset og kaller en spade for noe annet.

Innvendig har det skjedd mye. Kvalitetsfølelsen er hevet opp til det vi er blitt vant til hos Lexus. Mark Levinson står for musikkopplevelsen, og en slags ”mus” har blitt ansvarlig for å sørge for at du får navigert deg rundt. Tar litt tid å bli vant til, men fungerer faktisk overraskende bra når du har brukt det noen dager.

Komfort er det sentrale i RX 450h. Sømløst er stikkordet, enten vi snakker om transmisjon eller måten den bytter mellom elektrisk og bensin, og kombinerer de to motorene.

Inne i bilen er det stille, det er overhodet ikke noe behov for å heve stemmen for å gi beskjed til ungene bak, i hvert fall ikke på grunn av støyen i bilen, og seter og resten av bilen er som skapt til å cruise 60-70 mil i slengen uten å bli sliten.

Det i seg selv er kanskje den største motforestillingen mot å velge en RS i stedet for sedanmodellen GS. 450h er høy og tung, det gjør at den får litt å jobbe med når veiene blir mer svingete.

Den er en strålende langturbil, har ikke overvettes stor bagasjeplass, men tilstrekkelig til å dekke normalbehovet.

Ut i terrenget vil du neppe våge deg med denne bilen, ikke fordi den ikke klarer like mye som du tør, men fordi man svært sjelden har større behov enn å håndtere noen litt dårlig brøytede veier.

Forbruk og bedre miljøsamvittighet er jo nøkkelfaktorer når man skal velge en RX 450 foran en av konkurrentene.

Du skal kjøre variert og jevnt snilt for å oppnå et forbruk på 0,66. Det er imidlertid ingen tvil om at selv når du ligger jevnt på med RX 450h, gir den imponerende lavt forbruk. Selvsagt først og fremst når man tar i betraktning størrelse og krefter.

Er den verdt pengene?

RX 450h gjør en strålende jobb når det kommer til å fremstå som en grønnere SUV. Lavt utslipp og tilhørende spiselig forbruk gjør den til et godt alternativ for den som kan rettferdiggjøre kjøp av en bil i denne klassen.

Det finnes imidlertid noen svært gode konkurrenter i klassen. BMW X5 og Mercedes ML 320 CDI er to helt klare kandidater.

Lexus scorer imidlertid på lavere forbruk og på tanken om den imaginære glorien som henger over hodet ditt. Det kan være nok.

Powered by Labrador CMS