Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h

OldSchool

Til tross for et friskt ytre, føles Lexus RX 450h litt gammeldags.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

Da RX fra Lexus kom i helt ny drakt i 2015, var det starten på et helt nytt og friskere designspråk. «Gubbebil»-profilen skulle skrotes til fordel for noe friskere og mer ungdommelig.

Nå har Lexus foretatt en oppgradering av premium-SUV-en. Du skal virkelig være kjenner for å se endringene som er gjort med det blotte øyet. Bilen har fått nye lykter og støtfangere, uten at det er noen oppsiktsvekkende endringer.

Samtidig har Lexus-en et utseende som har holdt seg bra. Visuelt sett er den på ingen måte utdatert.

Endringene man ikke ser, er viktigere. Lexus hevder at bilen er «kraftig forbedret». Uten å ha utgående modell for direkte sammenligning, er det vanskelig å verifisere alle de påståtte forbedringene.

Grepet i svinger har blitt bedre, takket være nyheten «Active Cornering Assist». Systemet samarbeidet med servostyring og gassrespons ved pådrag i sving. Resultatet blir mindre understyring og en renere linje gjennom svingen.

Lexus tviholder på sitt «selvladende hybrid»-konsept. Du kan ikke kjøre lengre strekninger utelukkende på strøm, men spesielt i bytrafikk kobler bensinmotoren seg ut stadig vekk og gir en behagelig fremdrift.

Hovedmotoren er en 3,5-liters V6 bensinmotor som gir et røffere lydbilde enn en firer ville ha gjort. Når du tar det med ro fungerer drivlinjen utmerket.

313 hk og 600 Nm til tross, står «kjøreglede» høyt i kurs er det nok andre premium-SUV-er som gir mer glede.

Komfort i høysetet
Lexus-en treffer sin menighet, men ikke blant dem som foretrekker venstrefila. Synderen er først og fremst girkassen, som er en trinnløs CVT-kasse. Den er nok effektiv, men blir masete idet du gir på litt. Turtallet spretter opp og gjør at du tar til takke med din plass i køen.

Den store styrken er naturligvis komfortfølelsen. Du sitter bra og flyter fremover på mer eller mindre dårlige veier. Nye dempere bidrar til å øke komfortnivået. Man skjønner at dette er en bil amerikanere faller for.

Dashbordet er oppgradert, men fremstår fortsatt litt uryddig med mange knapper og litt gammeldags design.

Et av fremskrittene er at den store informasjonsskjermen nå er trykkfølsom. I tillegg kan du som før betjene funksjonene via en slags musematte, kalt Remote touch, som er knotete å operere.På dette feltet er tyskerne så mye bedre. Kjøp inn en BMW, Lexus! Se, lær og kopier!

Et av de beste argumentene for å kjøpe en RX 450h har lite med selve bilen å gjøre, men har å gjøre med merkevaren Lexus og det de gjør for å få mest mulig fornøyde kunder. Det har en verdi, det også.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS